Råd vedr. lakering af bordplade med skibslak

Jeg skal nu i gang med at lakere mit 30mm krydsfiner bordplade med skibslak.

Bordpladen er en rigtig fin krydsfinerplade af god kvalitet. Jeg har pudset den let af i hånden med korn 220 og støvsuget bordpladen grundigt.

Planen er følgende:


  1. Lakering første gang med Junckers skibslak, bred (65mm) pensel, strøg med årerne, så tyndt lag som muligt
  2. Lade tørre til dagen efter
  3. Pudse let med korn 220 i hånden
  4. Affejning med blød håndkost efterfulgt af grundig støvsugning af bordpladen
  5. Lakering anden gang med skibslakken
  6. Lad tørre til dagen efter
  7. Vurdere om et tredje lag er nødvendigt. Hvis det er det, så gentage punkt 3-6.


Holder den planlagte fremgangsmåde?

Hvordan gør jeg med rengøring af pensler? Skal de rengøres fuldstændigt i mineralsk terpentin mellem hver gang lak? Eller kan jeg evt. pakke dem ind i en klar (L/HDPE) frysepose natten over mellem hver gang lak?

Hvordan er en god fremgangsmåde for rengøring af pensler i terpentin? Jeg synes, hurtigt at man kan få brugt en frygtelig masse terpentin. Tips/vejledning modtages gerne!



Jeg skal nu i gang med at lakere mit 30mm... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Bemærk at syrehærdende og polyurethanlakker er særlig velegnet til hårde påvirkninger. Disse laktyper danner hurtigere en hård overflade der er mere robust for maskinslibning.  

Skibslak er længere tid om at hærde til samme styrke, så maskinslibning skal fortages med forsigtighed så ridser undgås.

Skibslaks særlige egenskaber kommer til udtryk ved højglans, og her taler vi om enten slibning med ståluld nr. 0000 eller sandpapir korn 400 eller finere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

jhb: I princippet krummer også gulvbrædder med en ensidig behandling, men gulvbrædder er betydelig smallere end en bordplade, så det hverken ses eller mærkes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 17-09-2018 06:31:14

jhb: I princippet krummer også gulvbrædder med en ensidig behandling, men gulvbrædder er betydelig smallere end en bordplade, så det hverken ses eller mærkes.

 Helt enig!


kurta skrev den 16-09-2018 22:13:13

Det er jo næsten videnskab det her   

Udgangspunktet for at lakere plader er  altid, at der lakeres på begge sider fordi lak/maling vil skabe spænding. På bagsiden vil det være nok med en gang. Hvis du har monteret pladen, kan du sagtens springe det over, som dækkes af bordben. Endelig vil jeg sige, at jeg tvivler på, at der vil ske noget som helst med en krydsfinerplade på 30 mm, selv om den ikke lakeres på bagsiden. Dels fordi den har så mange lag lim og dels fordi fineren jo ligger på kryds et utal af gange, netop for at tage spændingen af pladen.

Så hvis det er bare lidt besværligt at komme til at lakere bagsiden, ville jeg springe det over.

 


Jeg fik lige målt efter og opdagede, at jeg huskede forkert. Pladen er faktisk 35mm.

Det er lidt besværligt idet det tager tid og pladen er tung og jeg skal være to til at vende den og løfte op på savbukke eller lign. Men hvis det skal gøres, så skal det gøres.

Men hvis jeg nu lakerer bagsiden, er det så nok med een gang? eller skal den have lige så mange lag som oversiden?





Hermed billeder af resultatet.








Alt i alt er jeg godt tilfreds. Nu nænner jeg jo næsten ikke at bruge det...


Smukt arbejde. Og pladen er helt plan, det ser man tydeligt i spejlingerne.


Hej alle, jeg har haft slebet og malet mit ikea træbord, da jeg lakerede det blev det gulligt og der var små "riskorn" . Jeg sleb det så med sandpapir forsigtigt,  malede og lakerede det igen med en ny skibs lak, den var bedre men bordpladen er gullig nogle steder? Nogen der har en god forklaring og et bud på hvad jeg skal gøre ? Please hjælp...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jannealb skrev den 15-05-2023 12:47:07

Hej alle, jeg har haft slebet og malet mit ikea træbord, da jeg lakerede det blev det gulligt og der var små "riskorn" . Jeg sleb det så med sandpapir forsigtigt,  malede og lakerede det igen med en ny skibs lak, den var bedre men bordpladen er gullig nogle steder? Nogen der har en god forklaring og et bud på hvad jeg skal gøre ? Please hjælp...

 Har du tjekket, at skibslakken kan males oven på den maling der allerede er på bordet?

Normalt bruger man jo skibslak direkte på træ... Jeg kunne forestille mig, at male den oven på andre malinger kunne give problemer.
Det kan også være, at skibslakken bare har en gul taint. Og at man ikke ser dette når den males direkte på træ som jo aldrig er kridhvid.🤷‍♂️
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også