Ringe signal fra Stofa kabel TV

Hej igen - Jeg starter en ny tråd fordi mit forrige første indlæg ikke længere stemte overens med problemet.
Håber det er ok med alle.

Jeg har dårligt antennesignal inde i mit hus - Jeg ved det er kablingen der er årsagen!

Først en beskrivelse af mit setup.

Jeg har ændret husets gamle installation hvor der blev brugt sløjfedåse på sløjfedåse til løsningen du kan se på ovenstående billede (kommende stjernefordelingsanlæg med tilslutningsmuligheder for 3 TV).

Sløjfedåserne har ikke tidligere været et problem da vi kun har haft ét TV i huset, i stuen, som er første dåse på strengen.
Nu er sønnike dog blevet stor nok til at have sit eget TV.
Jeg gik derfor i gang med at udskifte "alle" de gamle kabler og erstatte dem med nye dobbeltskærmede kabler.

Jeg har IKKE mulighed for at sætte en fordeler på der hvor "fødekablet" kommer ind i huset. Der er kun 5 cm kabel som stikker indenfor væggen. Denne kabelstump var tidligere koblet til den første sløjfedåse.

Lige nu har jeg sat følgende adapter på og trukket kablet videre herfra og op på loftet.

Kablet går herefter ind i en Triax fordelerdåse (SCS-3) og tilbage til stuen til en slutdåse (Triax TD372).

Fra fordelerdåsen (SCS-3) går der et midlertidigt kabel direkte ind i sønnikes TV.
Dette midlertidige kabel er koblet på fordelerdåsen med følgende adapter:

Dette bliver selvfølgelig ændret til en rigtig slutdåse senere.

På den "overskydende" tilslutning på fordelerdåsen er der monteret en slutmodstand.

Hvordan er signalet nu?
Kobler jeg vores TV (i stuen) direkte til "fødekablet" fra Stofa (den lille kabelstump på 5 cm) har jeg en signalstyrke på 85% og signalkvalitet på 100%.
Monterer jeg førstnævnte U-adapter og tester igen har jeg ligeledes signalstyrke på 85% og signalkvalitet på 100%.

Men så er det også slut.

Kobler jeg min søns TV direkte til det forlængede fødekabel (uden om fordelerdåsen) har han en signalstyrke på ca. 35% (kvalitet 100%) - Kobler jeg TVet i stuen til det forlængede fødekabel (udenom fordelerdåsen), har det nu en signalstyrke på 50% (kvalitet 100%).
Jeg har (for at teste) erstattet fordelerdåsen med følgende adapter så der kun er koblet ét TV til af gangen:

Jeg er klar over, at da der er tale om to forskellige TV med to forskellige tunere, vil der sandsynligvis altid være forskel på den målte signalstyrke/kvalitet.

Erstatter jeg ovenstående adapter med fordelerdåsen ryger min sønnikes signalstyrke ned på ca. 17% (kvalitet 95%) - Signalstyrken i stuen forbliver på ca. 50% (kvalitet 100%).

Jeg synes det er et VOLDSOMT stort tab jeg har i systemet.

Begge kabler (det forlængede fødekabel og returkablet til stuen er begge blevet skiftet i dag (for 2. gang) - Jeg ved at ingen af dem har skarpe buk eller er knækkede på nogen måde.

Alle F-connectorer sidder som de skal (vil jeg mene). Der er, ifølge min gennemgangsmåler, ikke forbindelse imellem skærm og signalleder nogen steder.
Gennemgangstesteren siger, at signallederen heller ikke fejler noget.

Kan det virkelig passe, at der skal være så stort et tab pga. de få dele jeg har tilføjet?
Synes aldrig jeg har oplevet noget lignende.
Skal jeg have fat i en antenneforstærker, eller bare starte HELT forfra med et andet kabel??

Nuværende kabel har en signalleder af kobber som er tykkere end signallederen i kablet fra Stofa.
Kablet er et 7mm kabel - Kablet fra Stofa er 8mm (med kobbertrådsskærm).

What to do?? - Hilfe...


Mvh.

ps - jeg forventer at alle slutdåser bliver af denne type:


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Overvejer at købe denne antenneforstærker:
König "KN-PROAMP31A"...

Men ifølge spec. sheet bruger den 250W når den er i brug....  250W !!!!

Det lyder HELT ude i hampen... Kan det virkelig passe??

https://www.konigelectronic.com/television/amplifiers-switches/catv-amplifier-28-db-86-1006-mhz-1-outputs-active-return-path


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Jeg har selv haft lign problemer men de er nu løst med den her 

https://www.avxperten.dk/triax-antenneforstaerker/triax-ifa-384.asp?gclid=Cj0KCQjw_vfcBRDJARIsAJafEnGJIfjMh5iUoshNFhZx3v8guBdQkPXiHovRL_001zXnG5M6s2zu4SEaAvy8EALw_wcB

Og den bruger altså kun 3,1 w..... ogber stofa og Yousee godkendt.

Ja med sådan een kan jeg jo undgå min nuværende fordelerboks...

Det eneste problem jeg kan se (gælder ikke kun for Triax-forstærkeren) er, at den kommer til at sidde i en skunk hvor der kan blive MEGET varmt om sommeren og ganske koldt om vinteren.
Endvidere er skunken ikke helt vandtæt - Der er vintre hvor der er kommet fygesne ind.

Vi har ikke et undertag under tagstenene - Tagstenene blev i sin tid godkendt til brug uden undertag da hver tagsten er udstyret med tætningslister...

Det er bare ikke altid de virker :-/

Kan jeg montere forstærkeren i en vandtæt el-kasse (hvilket nok IKKE vil gøre det bedre mht. varme)??


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Det bedste vil være at placere forstærkeren der hvor signalet kommer ind i huset. Hvad er grunden til at dette ikke kan lade sig gøre?

Der er desværre ikke rigtig plads til en løsning med høj WAF.
At vi har et fibermodem siddende i samme område er i forvejen et problem.

Så jeg har forlænget stikledningen med 3 meter og ført den ind i skunken ovenover.

3 meter kabel BURDE ikke have den helt store negative effekt da det jo er samme antal connectorer der skal bruges alligevel.
Jeg siger BURDE - For jeg kan jo se, at der rent faktisk ER en effekt.

Problemet er, at jeg har testet med to forskellige TV som jo har to forskellige tunere.
Sønnikes TV lader til at have brug for et kraftigere signal end TVet i stuen.

Da jeg testede, og havde "forbigået" fordelerboksen, havde begge TV en signalkvalitet på 100%.
Og så længe at kvaliteten ligger på 100% er det vel ok at forstærke signalstyrken, eller hvad??


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Annonce

Skunken er et skidt sted til en forstærker, selv i en vandtæt kasse...

Temperaturen svinger jo vildt op og ned derinde.

Jeg må vist hellere gennemtænke mit system (igen).

[EDIT] - Modellen som "mfrost" linker til har vist ingen data returvej...
Jeg kigger lige andre Triax modeller (just in case).


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Den understøtter Docsis 3.1, og har dermed returvej.

Brug i øvrigt Yousee/Stofa godkendte kabler og stik. F.eks. denne f-connector:

https://www.avxperten.dk/fconnector-stik/cablecon-f-connector-f-56.asp

Ja det kunne jeg også læse på AVekspertens hjemmeside - Men Triax skriver umiddelbart ikke rigtig selv noget om det (hvad jeg lige kan finde).

Det er kun under punkt 8 i manualen, at der bliver nævnt lidt om et kabelmodem...

Men selvfølgelig, de nævner i det mindste et kabelmodem - Det må jo også betyde noget.

Jeg har bare brugt almindelige F-connectorer.


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Hvis du bor tæt på mobil master kan de også forstyre med 4G signal. Du kan prøve med et LTE filter for at sikker dig du få et så rent signal ind i huset. Koster ikke meget, så måske et forsøg værd ?

LTE Filter

/Mads



/Mads

Hej Mads, undskyld det sene svar. Har haft en lang arbejdsdag i dag.

Ang. filter - Så er jeg ikke sikker på, at et filter er løsningen.

I følge de to TV er signalkvaliteten 100% - Med mindre Triax fordelerboksen er monteret. Er den monteret, ryger signalkvaliteten på min søns TV ned på ~95%

Signalstyrken daler derimod forbavsende hurtigt.

Og jeg gætter på, at det er manglende signalstyrke som er årsagen til den lidt lavere signalkvalitet på min søns TV.

Hvis signalkvaliteten var ringe selvom styrken var oppe på et acceptabelt niveau - så ville jeg tro, at det var noget udefrakommende som forstyrrede - f.eks en mobilmast.


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis