Mørtel fuger til vinduer

vi ejer et hus fra 1900 som trænger til at få skiftet fuger, vi overtog huset i 2017.

tidligere ejer har skiftet fuger på et tidspunkt, dog har han lagt silikone fuger rundt om vinduet på begge sider :-/ , jeg ønsker at anlægge nye fuger rundt om vinduerne udvendig og tænkte at det skulle være kalkmørtel fuger "for at det kan ånde"

hvordan fjerner man gamle fuger da der er behov for isolering ligeledes rundt om vinduerne også.

er det bare igang med en hobbykniv eller kan de fjernes på andre måder

Tips og viden ønskes 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er vist kun den hårde metode - frem med hobbykniven.


Søren O

Almindelig kalkmørtel er velegnet. Og ud fra billedet at dømme har du ingen fuger i huset ellers som du skal ramme m.h.t. farver. 

Fæhår er det man blander i mørtelen. Det kan ikke undgås at der stikker enkelte hår ud fra overfladen. Vent til det er hærdet op og tag dem så forsigtig med en lighter. 

Da det er trævinduer er det godt at bagstoppe med tjæret værk hvis ikke det allerede er gjort. Tjæren trækker ad åre ind i træet og modvirker råd. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Check lige prisen med dig byggemarked inden du bestiller, jeg bestilte for et par år siden i Bygma uden at vide hvad det kostede og blev præsenteret for en kæmpe regning men heldigvis kunne jeg vise dem at CarlRas solgte det til det halve. I øvrigt var der en murer der den gang fortalte at man ikke længere bruger fæhår, med mindre det er til fredningsopgaver, i dag bruger man glasfiberhår, men ved ikke hvor maget styr han havde på de dele.

Man kan få 25kg RØDVIG JURAKALK 0-2mm til 153.kr også fæhår til 60kr for 50g som er nok til 25kg færdig blandet masse. 

Hvad er fordelen ved at anvende skumfuger. 

Er det bare fordi de er nemme at montere og at de selv udvider sig mellem karm og væg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis