Forsatsruder på vinduer

Hej

I mit gamle hus har jeg termovinduer i samme stil som bondehusvinduer. De isolerer ikke så godt. Men der er ikke lige overskud til at skifte dem ud med nogle ordentlige slags. Så jeg tænker i en billig løsning at lave nogle forsatsruder i plexiglas som nemt kan sættes op ifyringssæsonen.

Men spørgsmålet er, om det over hovedet er arbejdet værd. Kan der spares noget særligt på varmeregningen, og hvorledes med kondens? Vil der dannes noget imelllem forsatsrude og gamle vindue?


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

På vores nu nedlagte kommunekontor (bygning fra start 70´erne) var der store forsatsruder af plexiglas på ydersiden af termoruderne. Så jeg tænker det må være på den side af vinduerne de mest gør gavn. 

Forsatsvinduer faktisk bedre end termoruder især når der en bondehus vinduer. Det gælder både varme og støj isolering. Se artikel om emnet ar Søren Vadstrup på >center for bygningsbevarelse" Også kaldet " Rådvad centret " 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jo jeg kender meget til søren vadstrup. Er lige ved at læse en af hans bøger. Disse termovinduer det ligner bondehusvinduer som jeg har, får bundkarakter. Desværre har nogle tidligere ejere pillet de gamle småsprossede originale vinduer ud og erstattet dem med termovinduer. Men altså, jeg har ikke lige nu overskud til at skifte dem ud. Rep. på bindingsværket kom først i år.



 

En løsning kunne være løbende at opsætte forsatsruder med termoglas i gamle huse. Fordelene er flere:

1: Husets karakter forringes ikke.

2: Det løbende varmetab kan mindskes uafhængig af hinanden.

3: Termoruder sidder bedre beskyttet som forsatsruder med forlænget levetid til følge.

4: Totalomkostningerne er lavere, da de ydre vinduer er billigere at skifte til nye 1-lags glas.

5: Start hvor effekten er størst. Energibesparelsen kan delvis finansiere næste skridt.

6: Vedligeholdelsen lettes, da der kan bruges standard materialer som kit, maling og gangjern.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også