Gulvvarme - med eller uden styring?

Hej folkens!

Jeg har nu fået gulvvarme støbt i 15 cm beton, 5 kredse med Wavin 9000 AHC inkl. trådløse følelere. 

På gulvet ligger et 30 mm massivt trægulv, så jeg er meget varsom med fremløbet. 

Mit problem er, at på denne årstid bliver huset køligt i løbet af natten, hvor termostaterne så kalder på varme. Men med beton tager det sin tid før gulvet bliver varmt - det er typisk i løbet af dagen, hvor huset så bliver for varmt. 

Jeg har prøvet at justere fremløbet, men mønstret gentager sig...

Skal jeg pille telestaterne af og bare køre med en fast styring via de indstillelige ventiler?

Jeg er meget i tvivl... 😳


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

ja  telestaterne af og bare køre med en fast styring.

virker fint for mig.

Det kan du sagtens gøre med telestaterne på. Der skal bare justeres så meget ned på fremløbs temperatur at det vil holde termostater on næsten hele tiden. Altså holde telestater åbne en stor del af døgnet. 

Det er i øvrigt den måde du får det bedste comfort ud af din gulvvarme. Hæv fremløb efterhånden som vejret bliver koldere. Husk maks. for dit trægulv. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Enig med de andre. Juster fremløbstemperaturen i takt med, at det bliver koldere udenfor. 

I vores forrige hus havde vi en luft/vand varmepumpe, som opvarmede vores gulvvarme via nedstøbte gulvvarmeslanger i 10cm. Beton. Vi havde også Wavin-gulvvarmestyring, men jeg opgav at bruge den, da det tog meget lang tid at regulere varmen i betongulvene! I stedet gav jeg fremløbstemperaturen et nøk, i takt med at det blev koldere udenfor.  Jeg startede fyrringssæsonen med 30 graders fremløbstemperatur, og da vi nåede den koldeste periode i januar/februar kørte jeg med en fremløbstemperatur på 38 grader. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Når man styrer udelukkende med fremløbs temperatur kan det dog meget nemt blive for varmt i et eller 2 rum. Der skal så finjusteres på flow, så det er ikke så ligetil at bruge alene året rundt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 14-09-2018 08:06:18

Når man styrer udelukkende med fremløbs temperatur kan det dog meget nemt blive for varmt i et eller 2 rum. Der skal så finjusteres på flow, så det er ikke så ligetil at bruge alene året rundt. 

 Især hvis der i disse rum er vinduer mod syd. Her oplevede vi at gulvvarmetermostaten lukkede ned for kredsene i disse rum midt på dagen, hvilket ofte resulterede i et køligere gulv om aften, hvor betongulvet så endnu engang skulle opvarmes forfra. 

Hvis jeg skulle bygge nyt i dag, ville jeg helt sikkert vælge en let gulvkonstruktion med varmeslanger. I nye huse er det ofte et problem med varme, da man gerne vil have meget lysindfald, og derfor oftest har mange vinduer/døre, især mod syd. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for de gode svar!

Jeg har pillet telestaterne af og her 2 døgn senere, er temperaturen i gulvet allerede meget mere stabil. Som Wezio beskriver, er vi også ramt af et fornuftigt lysindfald og oplever samme problematik med lukket telestat i de varme dagtimer - hvor ingen er hjemme til at lufte ud. 

Nu lufter vi lidt mere ud i løbet af dagen og så kan vi til gengæld have en god varme om aftenen. 

Det ser ud til mine telestater ryger i brug på 1. salen, når projektet kommer dertil.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis