Lille skab til væghængte redskaber

Hej herinde

Jeg har et fint stort arbejdsværelse til sy- og strikkemaskiner. Til strikkemaskiner hører der en stor stak uhåndterbare redskaber. Nogle er lange, lidt skrøbelige på grund af mange tænder, som hænger fast i alt muligt, og andre er bare wirer etc. Hidtil har jeg haft de lange ting i en hjemmebygget kasse på hjul. Det er også ok, men redskaberne ville fylde mindre, hvis de var væghængte. Hertil vil jeg også gerne beskytte dem mod støv og mod at de bliver hængende i mit tøj, når jeg kommer for tæt på. 

Det ville være ideelt med et meget fladt væghængt skab, ikke dybere end 10-12 cm. Men hvor finder jeg det? Genbrug og save ned i dybden + en omgang maling? Jeg kan også købe nyt skab, men hvor finder jeg så fladt et skab? Det skal også være pænt at se på. 

Billedet viser min nuværende kasse. Jeg vil være glad for et godt råd, da jeg er ved at shine hele værelset op med nye jalousiskabe osv.

Ingeborg



Når lysten driver værket
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu fremgår det ikke hvor højt og bredt skabet skal være.

Hvis du kan klare dig med noget der minder om et køkkenskab kunne løsningen jo være at købe et billigt køkkenskab og så få siderne savet ned. Skal nok have et par ekstra skruer men på den måde er det jo nemt med låge og hængsler idet det bliver bevaret.

En anden løsning er at købe lågen og så selv skrue en ramme sammen af fx hævede brædder.

Hvis skabet skal være større end et køkkenskab kunne der jo købes opslået plade og så bare bruge et kanthængsel (piano) så er det jo nemt selv at skrue sammen


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for svaret. Jeg har også tænkt tanken om et køkkenskab, gerne standardmål i bredden og 80-90 cm højt. Dybden kan være helt ned til 10 cm. Det er flade ting som linealer jeg skal have hængt op. Dybden i et køkkenskab skal nok være minimum hængslets bredde. (Hvor langt det rager ind i skabssiden). Men.... jeg har ikke viden om hvordan jeg får skabet savet ned. Er det noget en køkkenforretning kan gøre for mig? Det koster vel en håndværkertime.... og det vil sige at skabet bliver ret dyrt.

Ingeborg


Når lysten driver værket

Jeg tænkte mere på byggemarkeder som Bauhaus og vist også Silvan og XL. Nogle af har ihvertfald mulighed for opskæring af træ. Også sælger også billige køkkenskabe. Mener heller de tager alverden for at save i mål. Det er klaret på 5min. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis du køber et samle selv skab, kan du ret let save det ned. Du skal bare huske at få bagbeklædning sømmet på igen, det er den der holder det i vinkel.  

Der vil sikkert være en tværgående plade øverst og nederst der er dyblet fast. Det skal så nu skrues på. Så du vil nok ende med nogle synlige skruer udefra og ca. 10 mm fra væggen. 

Selve savningen er bedst med dyksav (kører på egen skinne) , rundsav ( med et bræt at køre efter) eller i mangel af det kan man bruge en god fukssvans ( så streges der omhyggelig op efter et bræt) . Du saver pladerne i mål inden du samler det. Og lav den så lige lidt dybere, du kan sagtens hænge linealer m.m. på lågen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også