(Sætnings)revner i pudset mur

Hej,


Har et hus fra 1925, som altid har været pudset.. da vi købte huset for 3 år siden var pudset revnet, her, der og alle vegne på gavlen mod vejen.


Vi fik revnerne udbedret og lagt stål i de værste, samt filset hele huset igen. Nu er der dog begyndt at komme nogle revner igen. Det er udelukkende på facaden der vender ud mod vejen, som det også var inden vi fik det udbedret. Fælles for revnerne er, at det er over eller under vinduer. Ingen af dem går ned i soklen..


Mit spørgsmål er så:

Jeg har snakket med en murer, men han mener jeg bliver nød til at lære at elske revnerne, fordi de vil komme igen, hvis det bliver lavet.

Min egen teori er, at det er grundet rystelser fra vejen, som kun ligger 5 meter fra facaden der revner. Huset ligger centralt og der er ila dagen en del trafik, og også noget tung trafik til butikker.


Muren mener som sagt det altid vil være sådan, mens virksomheder der understøber fundamenter, mener det vil løse problemet.. huset står på en sokkel af syldsten, der kun stikker 70-80cm dybt.


Har nogen nogle erfaringer/meninger de vil dele? Kan det give mening kun at understøbe den ene side af huset?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil blive for dyrt at understøbe hus.

Udbedere skader og sælg hus.

Jeg tror problemet består i at man har givet huset en behandling som egentlig ikke passer til et hus af den alder.

Filtsning er formentlig lavet i cement baserede produkter, og fuger udfyldt og repareret med cement baseret mørtel.

Dit hus er derimod opført i ren kalkmørtel, som er meget mere fleksibel og bedre til at optage bevægelse uden at revne.

Cement baserede produkter er sprøde og knækker/revner langt før kalkmørtlen som er blød.

Vejen frem for et holdbart resultat er formentlig at fuge om med ren kalkmørtel, og kalke huset i stedet.


Elektronikteknikeren

@Gregeren


Huset er blevet pudset i kalkmørtel

Og det er som sagt kun på den ene facade mod vejen

Hvad med en skalmur der funderes dybere Kunne det være en løsning? Og evt bare på dene ene side

Til inspiration https://www.xl-byg.dk/goer-det-selv/huset-ude/murvaerk/reparer-den-revnede-mur-med-multipuds.htm

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis