Ukrudtsplaget græsplæne

Hej.

Jeg har en mindre have i københavn, men et større ukrudts-problem :)
Plænen er pletvis bar og fyldt med diverse ukrudtstyper, blandt andet de forbistrede snerler! Mos er ikke så stort et problem dog.
For et par uger siden gav jeg plænen noget gift efter foreskrifterne på flasken. Mælkebøtterne har lagt sig, men udover det har det ikke haft nogen effekt desværre. 

Så mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for at få en pænere græsplæne? Jeg har en vertikalskærer til rådighed, men vil det hjælpe på situationen hvis jeg pløjer det hele op med den, jævner ud, og sår nyt græs? Eller hvad skal der til for at få et nogenlunde pænt resultat?

På forhånd tak!

Mvh
Lars


22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeps, vertikalskærer, riv af, topdressing og så nyt græs (altså hvis man ikke er til gift). https://www.deere.dk/da_DK/industry/residential/learn_more/why_use_scarifiers/why_use_scarifiers.page

Riv af = vissent græs, mos, ukrudt, rødder, stængler mv.   

Alright!

Nu er det godt nok september, men stadig nogenlunde varmt. Så mon ikke det kan gå hvis jeg starter projektet her nu, eller skal jeg vente til foråret?

Perfekt. Tusind tak for din hjælp!

Måske du lige skulle giften tid til at virke. Du skal jo ikke forvente at alting visner over en nat. Så vidt jeg kan se på dine billeder er ukrudtet begyndt at "krølle". Det er det første tegn på at ukrudtet er påvirket af den type stoffer som findes i plænerens. 

Jeg ville ikke foretage mig yderligere i år, men tage bestik af situationen igen til foråret.

Du må absolut ikke have bare pletter i græsplænen. Der er en kæmpe invitation til ukrudt, så bare pletter skal have græsfrø.


Søren O

Hej Claus. 

Tak for dit svar!
Giften havde fået lov at virke i to uger uden jeg så nogen effekt. Måske skulle jeg have været mere tålmodig?
Men nu er jeg sådan set gået igang efter Frank´s anvisninger. Dog er jeg gået igennem plænen for ukrudt inden jeg vertikalskærer, planer, topdresser og sår nye frø. Som det ses på billedet er der ikke vildt meget græs tilbage efter ukrudtet er fjernet! Og da der er mange forskellige ukrudtstyper (eksempelvis snerler med kæmpe rodnet!) som jeg kun kan fjerne overfladisk, er jeg i tvivl om det nye græs vil kunne komme til at dominere plænen. Hvad mener i mine chancer er?

Nu ved jeg ikke hvilken gift du har anvendt, men vores nabo har for et par uger siden sprøjtet et markstykke med Trim Toxan Plænerens (hormoner). Mindre end 2 timer efter var tidsler, brændenælder og mælkebøtter blevet sorte, og dagen efter var nævnte planter grå og visne. Et par dage efter var stort set alt andet bredbladet ukrudt afbleget og krøllet sammen - idag er der kun græs (incl. sengræs) tilbage. 

Ager- og gærdesnerler har rigtig nok et meget dybt rodnet, og kan kun bekæmpes ved at udsulte planten = fjern den grønne del af planten så snart den ses.       

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis