Ukrudtsplaget græsplæne

Hej.

Jeg har en mindre have i københavn, men et større ukrudts-problem :)
Plænen er pletvis bar og fyldt med diverse ukrudtstyper, blandt andet de forbistrede snerler! Mos er ikke så stort et problem dog.
For et par uger siden gav jeg plænen noget gift efter foreskrifterne på flasken. Mælkebøtterne har lagt sig, men udover det har det ikke haft nogen effekt desværre. 

Så mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for at få en pænere græsplæne? Jeg har en vertikalskærer til rådighed, men vil det hjælpe på situationen hvis jeg pløjer det hele op med den, jævner ud, og sår nyt græs? Eller hvad skal der til for at få et nogenlunde pænt resultat?

På forhånd tak!

Mvh
Lars


Hej. Jeg har en mindre have i københavn, men et... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Et alternativ til sprøjtegifte, er giftfri (hardcore) bekæmpelse - nemlig sort jord eller plastikoverdækning et par år eller tre i træk.    

Nu bruger jeg meget sjældent plænerens, men som jeg husker det krøller de mest følsomme arter i løbet den første uge. Mindre følsomme i løbet af et par uger. Fra de krøller kan der gå yderligere to-tre uger før de er helt visnede. Så vidt jeg kan forstå er det også omtrent hvad du har set. Jeg synes nemlig ukrudtet på de to nederste fotos i dit første indlæg ser ud til at krølle. 

Den virkning Frank Chr. beskriver tvivler jeg på at man kan få med korrekt dosering, men der kan selvfølgelig være kommet noget mere hurtigtvirkende på markedet.

Claus, blandingsforholdet var 4 dl koncentrat til 10 liter vand. 

Ps. Kommer lige i tanke om at man vist også kan bekæmpe ukrudt økologisk - med planteajle. F.eks. bekæmpe skvaderkål med ajle af skvaderkål, eller brændenælder med ajle af brændenælder osv.  

Ok, ja det er faktisk lidt mindre end vejledningen siger hvis ellers det er blevet fordelt på 250 kvadratmeter (5dl til 10L til 250 kvadratmeter). Der må have været meget gunstigt vejr eller noget.

Man kan bekæmpe ukrudt i græsplænen økologisk ved lugning. Det der med at man kan slå bestemte planter ihjel med et råddent bryg af samme plante... det er vist noget økologerne har formået at holde hemmeligt for den etablerede videnskab ;-)


..eller osse er det den etab. videnskab der er både blinde og døve - ifølge økologerne   For planteajle har de seneste år været omtalt i snart sagt samtlige have-forums.  

Annonce

Ja, jeg har også fulgt snakken. Jeg har dog ikke endnu ikke læst om nogen der selv har prøvet og kunnet bekræfte at det er effektivt og selektivt. Jeg kunne forestille mig at man sommetider fik brygget noget som er skadeligt for planter generelt, men at skvalderkålbryg kun skulle dræbe skvalderkål og mælkebøttebryg kun mælkebøtter osv. er noget af tåbeligste jeg har hørt. Selv fra økologer.

Jeg ved i hvert fald at syregæret ensilagesaft fra godt enggræs (med forskellige urter i) kan være noget krasbørstig stads der svider det meste grønt.   

Tak for jeres mange svar. Og den lille debat om gift   

Jeg har nu vertikalskåret plænen, stampet, lagt topdressing (af lidt sand, pottemuldsjord samt muldjord fra genbrugsstationen) på hele plænen, revet det nogenlunde jævnt, sået frø og stampet evt. luftlommer ned. Det burde vist være efter foreskrifterne? Nu håber jeg i hvert fald bare på resultat "snart" 

Det skal nok blive fint, du har de bedste betingelser for en grøn plæne om 2-3 uger især nu hvor det varme vejr er tilbage.   Nu har du vel husket plænegødning..

Ps. Jeg er mere bekymret for hækken, den ser noget bar ud.   

Nej jeg er blevet frarådet at bruge gødning. Frøene er coatet med gødning, og der er jo godt med guf i muldjorden til den første tid??

Hækken er en helt anden historie! Den er kun nogenlunde grøn og uigennemstigtig 3 måneder om året. Den er tæt på at dø tror jeg. Det er en andelsforening jeg bor i, og i teorien dem som ejer den lille have. Så det er ikke et flerårigt projekt med at få en hæk til at vokse op, jeg skal kaste mig ud i, da jeg nok er flyttet herfra om et par år

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis