Naboens asbesttag

Hejsa

Jeg har en for mig uheldig nabo, som har købt huset for istandsættelse og vidersalg.

Han regerer på uheldige tider af døgnet med larm fra vinkelsliber og så meget mer, som denne tråd ikke skal handle om.

Idag borer han så nye huller i hans gamle tag, som iflg. papirerne er fra 1969, så derfor asbestholdige.

Jeg fortæller ham mens det foregår, at jeg ikke vil finde mig i at han bearbejder noget i asbest, fordi jeg vil ikke lægge parcel til asbest, da mine børnebørn skal lege frit i haven, og derfor vil jeg ikke ha det lort på min grund. Jeg fik bare svaret fra ham, om jeg ikke havde andet at gå op i.

Jeg optog iøvrigt seancen med min mobil, som sikkerhed for at det skete. 

Hvad vil i råde mig til at gøre, for at sætte en stopper for dette.



17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er det jo sikkert nået til et punkt hvor det gode naboskab er gået fløjten. Ellers vil jeg faktisk holde med din nabo, find noget andet at gå op i. 

Naturligvis larmer og generer det i en periode når et hus skal renoveres, det må man tåle når man har valgt at bo i en by. 

Der kommer ikke asbest på din grund fordi han borer et hul i taget. 

Men ellers tror jeg da at de har prøvet at få lignende bagatel henvendelser på teknisk forvaltning, så det er der du må gå hen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Asbest er bestemt noget man skal tage alvorligt. Man må hverken bore, ridse, save, knække asbestplader. Alt asbest arbejde skal anmeldes til kommunen 2 uger i forvejen. Modsat risikerer grundejeren efterfølgende at få kortlagt sin grund som forurenet. Herudover modtager han et påbud om oprensning af sin grund, hvilket kan være dyrt. Konstateres det, at asbestfibrene er spredt til nabogrunden, skal denne også renses op på forurenerens regning.

Sakset fra Assens Kommune.


Tak for svar - fra naboens grund er der ikke een meter ind til vores grund. Og indrømmet naboskabet har desværre aldrig været tilstede.

Nabohuset har haft 4-5 ejere siden vi flyttede ind. De forrige ejere, var på et tidspunkt ved at slæbe en højtryksrenser op på selvsamme tag, hvor jeg for ud, for at fortælle dem at jeg ikke ville ha de spulede et asbestholdigt tag, så det tog de til efterretning, og brugte en vandslange og skurebørste til at rengøre taget.

El-manden - det kan godt være at jeg går i små sko, men jeg vil ikke ha bare eet gram asbest ind på min grund, der som sagt ligger klods op af naboens.

Du har selvfølgelig ret, jeg får ikke noget ud af henvendelse til kommunen, tror måske også jeg bare skulle ha' luft.

Hej,

Der er ikke krav om, at arbejdet skal anmeldes til kommunen, når det er mindre reparationer, hvilket at bore huller er! Se evt. AT vejledning C.2.2.1

Der udover overreagere du nok lidt! Din grund bliver altså ikke forurenet af, at han bore et par huller. 


/K

Tak for henvisningen - jeg kan læse, at jeg med rette har stoppet de forrige ejere i at højtryksspule taget  

1.3.2. Forbud mod højtryksspuling

Højtryksspuling, herunder våd sandblæsning af asbestholdige materialer, er forbudt. Dette indebærer, at svampe o.l., fx på tage kan fjernes med en blød børste og en blød vandstråle.

Og jo jeg overreagerer nok lidt, som kræver en helt ny tråd, vedrørende naboskab men jeg vil ikke ha' eet gram asbest fiber på min grund - basta.

Annonce

Min pointe er jo netop, at du heller ikke får det fordi han borer et par huller.


/K

Hmm.. nu har jeg pløjet Arbejdstilsynets vejl. C.2.2.1 igennem og der står intet om at det er tilladt at bore huller i asbestplader. Til gengæld står der at mindre repr. arbejder så som at forsegle huller er tilladt - og det er jo noget helt andet.   

Her fra Assens Kommune: https://www.assens.dk/media/2291/asbest-tilrettet.pdf

Jeg har også været vejledningen igennem og finder heller ikke en tilladelse til at bore huller...kan du ikke henvise til hvilket afsnit.

Man kan iøvrigt læse at elektrikere godt må bore huller i asbesttag ved montage af solceller, dog under forudsætning af at arnestedet (borehullet) støvsuges eller befugtes under processen.  

Kort og godt , find dig en ny hobby :p

Livet er ikke altid pure love 


Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis