Limtræ kipbjælke til flat tag?

Hej

Jeg har et skur med flat tag. Jeg vil gerne sætte et stykke limtræ op på midten, så jeg tager halvdelen af lastelængden på spærene. 

Den bedste beregner jeg kan finde er... 

http://dimension.athena-cms.dk/WoodBeams2014/Denmark/IWWoodenBeam.dll/$/?4

... men dur den til at beregne når det er et flat tag? Kan man så bare sætte taghældning til 0 grader? 




3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Beregneren du har fundet tager hensyn til belastning alene, så den kan du godt anvende som grovberegner hvis du sætter taghældningen til 1. Beregneren kræver positive tal. Bemærk også at beregneren er uden ansvar.

Fladt tag med 0 graders hældning er problematisk. Det anbefales ikke under danske forhold grundet mangelfuld vandafledning hvor stillestående vand kan trænge gennem taget.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Beregneren har selvfølgelig nogle begrænsninger, men til et skur giver det et ganske godt fingerpeg om du er på rette spor.

Dit forslag om indsættelse af bjælke som understøtning på midten kan med lidt god vilje godt opfattes som et saddeltag, men med en usædvanlig lav hældning.

Desuden har du en eksisterende konstruktion der fungerer nogenlunde. Du ønsker blot lidt ekstra stabilitet.

Som du beskriver dit skur ville jeg ikke have betænkeligheder med at anvende beregneren som vejledende.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis