hvordan fugtsikre terrasse strø m jordkontakt

Hej alle

Er i gang med at lave træ terrasse og i den forbindelse er jeg nødt til at have en støtte strø (trykket)  placeret delvis under jordhøjde m risiko for vand/fugtpåvirkning.

Det er jo ikke det fedeste, men tænker jeg kan evt. pakke den "jordkontaktede" del i dampspærre

sådan at træet kan ånde "opad".

Eller er det bedre at give strøen en ekstra imprægnering - og i så fald hvad?

Gode ideer modtages med kyshånd.


Vh Bjarne

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Galvaniseret stål bjælke

så lang tid tager det nu helle rikke at fjerne det jord og du skal jo kun gøre det 1 gang  og mon ikke den terrasse ligger der resten af den tid som du skal bo huset..... så hvorfor springe over hvor gærdet er lavest... grav fri er den bedste løsning, at pakke den ind i dampspærre/plastic vil blot resultere en en strø der er råndnet i smadder i løbet af få år....

p.s. jeg har selv gravet 3 terrasser ud her på min matrikel og flyttet mere end 50 m3 jord i den forbindelse. plus det sand der er kørt ind og alt på håndkraft 3 m3 kan nemt fjernes på en halv dag 

Du kan enten anvende en hårdtræsstrø som Angelim Pedra hvor der er jordkontakt og så lægge asfaltpap/murpap ovenpå denne, inden du lægger de andre strøer.

Endnu bedre: du borer hul til en pælefundamenter under hver strø, hvor de skal understøttes, og du kan evt, lime et stykke rustfri 15 mm gevindstang op i strøerne, med PU-lim, og så sætte dem ned i betonen i hullerne (husk en møtrik nederst på gevindstangen).

Alternativt kan du skære strøerne over, og sætte din tværgående strø ind med med vinkler/bjælkesko.

Du skal da under alle omstendigheder ikke pakke den ind i plastik på undersiden... du laver jo en "blomstervase" omkring dit træ hvor vand vil samles og stå og slubre ind i træet.
Det er det samme som folk der støber omkring stolper, det gør bare ondt værre.

Som andre skriver så fjern jorden, eller i det mindste brug trykket træ, vel vidende at du skal skifte træet ud om 8-10 år fordi jordkontakt er en dræber for træ.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

yep. Er i fuld gang med at fjerne jord og self er der tale om trykket træ NTR A.


En plast strø kunne have været sagen... men nu er du jo i gang

plast strø findes ikke

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis