Ingen røg: Brændeovn/flexovn pakkes helt ind i isolering. Varmt vand hentes i skorsten.

Jeg bygger fyrrum ude. Varmen skal hentes ind i værksted som gulvvarme. Jeg bygger skorstenen rundt om en pladeradiator som henter varmen op til akkumuleringstank og derfra ind i gulvet. Har nogen prøvet noget i den stil? Formålet er at få forbrændingstemperaturen helt op (inde i fyret) så der svines mindst muligt og spares mest muligt. (I behøver ikke skrive at det er hurtigere/billigere/mere lovligt at købe noget færdigafprøvet og godkendt)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu skriver du ikke hvad du vil brænde i dit fyr. 

Gasfyrets røggas vil kondensere på din pladeradiator og kulsyren vil æde den op i løbet af no-time. Der er en grund til at man bruger plast eller syre- & rustfast stål til røggaskanaler.

I røggas fra et oliefyr få du så lidt svovl til at accerelere korrosionen. 

Fyrer med noget fast vil du få en fantastisk sodbelægning og flyveaskebelægning på din pladeradiator. Svovl, kulsyre, naturlige jordmetaller mv vil være dejlig korrosionsfremmende. Spørgsmål er: Få du vandskade før din sodbelægning giver skorstensbrand eller omvendt?

Desuden vil skorstensfejeren ikke just blive begejstret for denne forhindring i røggaskanalen - Men det skulle vi jo ikke skrive om.  Vi kan bare håbe at brandvæsenet er hurtigere hos naboen end flammerne fra din skorstenbrand.




Lyder som en åndsvag ide, nyere gas og oliefyr er er ikke meget varme at hente fra skorstenen, da de udnytter det hele, og skorstenen på brændeovne/fastbrændselfyr skal helst være godt varm så der ikke afsættes sod, eller giver dårligere træk så forbrændingen i ovnen bliver for kold og ueffektiv. 

hvis det er en brændeovn, så skaf dig en brændeovn der er lavet med gris, så er det lavet ordenligt. at lege med afkøling af skorstenen er ikke nogen god ide..

Hvis det skal være i den changer, hvad så med en flex/raketovn med med varmebænk eller røg/varmekanaler under værkstedsgulvet.    

Jeg skal fyre med brænde. Husk at forbrændingen sker i et topisoleret brændkammer. Vermiculite el bedre. Målet er en flexovn (rocketstove) som jo kører med fuld luft i den tid forbrændingen sker. Varmen afsættes i akkumuleringstank 1200l. Røggassen køles ikke ned før den rammer min radiator/veksler. Trækket i skorstenen styres så afgangstemp fra skorsten er 70-100 grader.

Eller på en anden dansk raket ovn. 

Din installation ligner jo på sin vis en brændeovn med gris. Eller de store halmfyr, med akkumuleringstank. 

Med de nævnte korrosions detaljer bruges ofte kobberrør. 

Du skal have et meget stort areal til at opfange varmen, når det skal foregå så hurtigt som akkumuleringstank kræver.  

Og så SKAL der være åben ekspansion direkte fra fyret, det kan måske være akkumuleringstanken, men så skal den have et stort rør ud fra toppen til det fri. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så tror jeg du skal lave flere vandfyldte røgslag (radiatorer), for jeg tror ikke en er nok til at afsætte varme i når der virkelig er skral på. Især ikke hvis du kalkulerer med en slut røgafgangstemperatur på 70-100 grader, hvilket svare til en nyttevirkning på ca. 95% ved fuld effekt.     

Ps. Og med så lav røgafgangstemperatur tænker jeg du osse bliver nødt til at isolerer skorstenen, så du ikke kommer til at bøvle med kondens i skorstenen.   

Tror du skal have en stålrør i skorstenen, som du udvendigt "snor" noget rør rundt om, eks noget kobberrør.


Så får du en fin glat skorsten, så selv skorstensfejeren, burde stå og klappe i sine små beskidte hænder.  


Vi prøver igen, i morgen --

Kan jeg få kondens ved 70 grader? Ved 90grader? Det er isoleret stålskorsten, evt med suger.

johnverner skrev den 11-09-2018 20:16:27

Kan jeg få kondens ved 70 grader? Ved 90grader? Det er isoleret stålskorsten, evt med suger.

 Tror ikke du får kondens, men sod/løbesod slipper du nok ikke for.

Vil mene du skal have en så lille indvendig diameter som mulig


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis