Isolering af gulv i udhus

Hej alle.

Med fare for at dette nok tidligere er blevet beskrevet i gamle indlæg - forsøger jeg nu.

Jeg har ikke kunne finde frem til en løsning på netop min problemstilling i tidligere indlæg her på siden.

Jeg er ved at bygge et udhus/redskabsrum - udhuset/redskabsrummet bliver 2,7m i bredden og 5,4m i længden. Udhuset er placeret på 2 x 45x95 reglar som er skruet sammen og bundrammen står på i alt 18 stk færdigstøbte punktfundamenter med ca. 1 m mellem hver punkt. Der skal bygges træskellet til vægge ovenpå remmen.

Oprindeligt var planen at der skulle lægges fliser inde i udhuset - men så tænkte jeg at det måske ville være hensigtsmæssigt at få lidt isolering i gulvet (resten af udhuset bliver forberedt til isolering - men ikke sikkert jeg når dette i år-  Men gulvet er mit problem lige nu.

Jeg har egentligt mest lyst til at bruge polystyren/EPS isolering - grundet at dette ikke suger fugt. Oprindeligt havde jeg tænkte at mig at montere nogle reglar 45x125 i rammen som bærende underlag for gulvpladerne - under disse reglar (altså mod jorden) vil jeg monterer et trykimp. forskallingsbræt - hernæst en OSB plade - imellem reglarne som bærende underlag for polystyrenpladerne. 

Derefter 100mm polystyren imellem reglarne og afsluttet med en vandfast krydsfiner som gulvbeklædning.

Kan nogen måske give mig et hint om dette er korrekt opbygning - eller måske en råd til hvordan det ellers kunne gøres?

Jeg har valgt ikke at lave et rigtigt fundament med støbt gulv - da jeg endnu ikke sikker på om udhuset en dag ude i fremtiden skal tages ned for at få en indkørsel. 


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Redskabsskuret som du beskriver det, er konstrueret som en uisoleret bygning. Selv om det er tanken at det kun er midlertidigt, ender det ofte med at blive permanent.

Under alle omstændigheder kan det ikke batale sig at komplicerer tingene.

Din beskrivelse fungerer fint til haveredskaber og den slags sager der sagtens kan tåle temperaturer langt under frysepunktet.

Fliser som gulv lyder helt fint, men isolering har ingen effekt. Derimod kan det betale sig at grave lidt dybere og lægge sten og stabilgrus så det værste jordfugt ikke trænger op.

God udluftning er et must i den slags udhuse, og belysning bør også være et must.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Grav 200 mm ud i skuret, læg en ukrudtsdug og 200 mm Sundolitplader. På tværs monterer du spær med 600 mm mellemrum (passer til isol plader). Ovenpå dampspærre, dernæst trægulv af 22x100 høvlede forskallinger. Det giver mening, idet du senere kan isolere vægge og loft, hvis du feks placerer en fryser el lign i rummet. Det giver god mening at placere 200 mm eternitstrimler langs bundrammen, ned under niveau. Det holder de fleste mus og rotter ude.


 

Sådan en konstruktion er en invitation til mus og rotter.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

det er netop derfor der bør graves en eternitplade ned langs soklen


 

200mm nedgravning alene forslår som en skrædder i helvede angående rotter. Bemærk at trådstarter oplyser bæringen kun består at punktfundering.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hej - og tak for svar. 

Omkring bundremmen monterer jeg selvfølgelig en eternit/sokkelkant ned i jorden - det havde nu altid været planen (undskyld hvis jeg ikke fik dette med i emne start). Men hvorfor tiltrækker det mus at grave denne eternitten ned?

Det er vel principielt set vel sådan man gør - om så det står på punktfundament eller fliser. 

Men mit spørgsmål var også mest ment på konstruktionen inden i huset.

Jeg tænker: (fra bunden)

1. Udgravning.

2. 200 mm polystyren mellem gulvspær

3. Fugtspærre/vindpap

4. Lille klemliste oven på gulvspær for at skabe et lille mellemrum

5. Og hernæst gulv - enten vandfast krydsfiner eller gulvbrædder/forskalling

@Rantzau: Jeg har svært ved at forestille mig at dette ikke skulle have nogen effekt med en eller anden form for isolering i gulvet af et udhus/redskabsrum. 

Psyzo skrev den 11-09-2018 23:14:53

@Rantzau: Jeg har svært ved at forestille mig at dette ikke skulle have nogen effekt med en eller anden form for isolering i gulvet af et udhus/redskabsrum. 

Baseret udfra indlæg i andre tråde - vil du faktisk blokere for noget varme fra jorden af, ved og ligge isolering ud i bunden.. 

Psyzo:

Da dit udhus ikke er isoleret vil en gulvisolering ingen målbar effekt have. Fugt bliver det reelle problem, og det kan du delvis undgå med et kappilarbrydende underlag, men ventilation er vigtigere.

Bemærk at OSB plader kun har en vis modstandsdygtighed over for fugt i kortere perioder. Det gælder også vandfaste plader, da det kun er limen der er vandfast.

Du skriver endvidere at det ikke er sikkert at udhuset er permanent grundet planer om en indkørsel. Det udelukker vel egentlig fundering. Du oplyser skuret står på et punktfundament som du ingen planer har om at ændre.

Dit udgangspunkt er ganske fornuftigt så længe du ikke forventer at få samme komfort som i mere faste udhuse.

Isolering virker som en magnet på mus og rotter. Der skal ikke mange millimeters sprækker før mus kommer ind. Rotter er værre. De kan med lethed grave under enhver hindring der kun stikker 200mm ned. Der skal sikres væsentlig bedre end eternitplader.

Både mus og rotter gnaver i materialer hvis de fornemmer bare den mindste sprække hvor de kan komme ind.

Hvor stort er problemet egentligt med rotter?

I landsbyen hvor jeg bor er der mange husdyr som får, heste og hønsehold. Egentligt er der ikke flere rotter end andre steder, men sporene efter dem er mere synlige selv om beboerne er omhyggelige med opbevaring af foder, så kan det ikke helt undgås at der spildes lidt, men skaderne kan være betydelige.

Da vi efterhånden har fået en god vildtbestand herunder mange fredede rovfugle som hovedsageligt lever af smågnavere, er vi tilbageholdende med gift. Vi bruger mekanisk bekæmpelse.

Jeg har en erfaren jagthund forsynet med en meget stor motor. Den bliver jævnligt tilkaldt for at rydde op blandt skadedyrene. Den har gennem årene taget hundredvis af rotter, og beboerne bliver ofte overraskede over hvor mange rotter der viser sig at være efter et vellykket raid.

Ved bygning af skure, udhuse og lignende vil jeg klart anbefale hensynet til konstruktiv beskyttelse mod mus og rotter har stor prioritet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fik du bygget dit skur, og hvordan byggede du gulvet op?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis