Opbrækning af beton-gulv

Vi er ved at renovere køkken og har i den forbindelse brækket parket-gulve op. Under dem gemmer dig sig et lag af noget, der ligner beton, og under betonnet er de originale plankegulve. Vi vil rigtig gerne ned til de originale gulve men kan ikke få betonet op? Så 1)  hvordan får man fjernet betonet og 2) er der overhovedet en chance for, at trægulvet under kan blive pænt igen?


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

-Når man renoverer i gamle huse kommer der ALTID overraskelser. Og de er sjældent af positiv art. 

Jeg vil tro at det er spartel der er brugt ( flyde spartel ) så det kan godt hugges op. Men vi kan nok spørge hinanden om Hvorfor har man tidligere har valgt at spartle og lægge ny gulv efterfølgende? Det kan meget vel være fordi det gamle gulv har nogle store mangler. Måske et stort hul hvor der har stået en skorsten eller måske mangler der en stribe hvor der tidligere har stået en skillevæg. 

Så du skal nok regne med at gulvet ikke kan bruges igen. 

Hvis der er plads under døre m.m. ville jeg nok spartle det jævnt igen og så lægge vinyl eller lign. som er praktisk i køkken. 

Vi har været det hele igennem med gulv belægning i køkken - først tæpper i 1977-80( ulækkert med fedt sprøjt m.m. )- så klinker (koldt og der overlever ikke an kop hvis den tabes) - trægulv ( tager skade af hyppig vask ) og i de senere år linoleum ( det holder ).


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

eller at det gamle gulv har været meget skævt, derfor er der brugt spartelmasse til at rette det op med, og sandsynligheden for at du kan bruge det underliggende gulv er = 0,0

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for jeres svar. Men hvis vi skal ligge noget nyt enten beton eller epoxy, skal vi så fjerne spartelmassen inden? Og hvordan gør man det?

Det er lidt af en styg konstruktion du har.

Inden du hælder noget nyt på, bør du få afklaret hvad der gemmer sig af ubehageligheder inder gulvbrædderne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kan sit gulv  overhovedet bære beton der skal gerne 10 cm på med armeringsjern og det vil da hæve gulvhøjden En hel del hvad med dørene så 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Før du helt opgiver det gamle gulv, så vil jeg give dig lidt håb. Vi havde et linoleumsgulv, hvor der lå noget masonit under. En gang længere nede var der spartel og derunder træplankegulv. 

Jeg tog alt spartelen af med en spartel ;-) 

Efter en omgang slibning var der et rigtigt fint gulv uden nogle mangler eller skader. 


Morten

Tak for jeres svar. Mit spørgsmål er nok, hvordan jeg får det af. Vi har prøvet med et brækjern, men det sidder afsindigt godt fast.

Prøv at give gulvet nogle dask med en klaphammer. Det skulle gerne få spartlen til at sprække.

Brug ikke vold - brug en større hammer.   

Er spartlen stadig genstridig. kan du forsøge med en spade som den grove spartel. Det pynter ikke på det underliggende trægulv, men spartelmassen skal nok opgive ævret.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også