Tilstoppet nedløb

Jeg står i den situation at vandet fra et halvtag på hovedhuset og en sideliggende garage ikke bortledes hurtigt nok når det regner. Vandet står faktisk op af nedløbet og oversvømmer noget terasse. Jeg har på fornemmelsen at de to tage at koblet på samme nedløb nede i jorden da de ligger 2 meter fra hinanden. 


Problemet er at jeg ikke umiddelbart kan finde noget rensepunkt. Kan det være udføt uden brønd/sandfang eller med skjult brønd. Jeg har desuden haft kloakdækslet af ude i indkørslen og vandet render fint ud fra de resterende tagflader, toilet osv. Der er så at sige flere huller i "hovedkloakken" der kommer vand ud af afhængig hvor det løber ned fra. Men der er et hul der vender med retning ud mod nedløbene til de to ovennævnte forstoppede tagflader hvor der ikke umiddelbart siver noget ud når jeg hælder vand på disse.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at gå ind på din kommunes hjemmeside, og søg efter byggesagsarkiv. Der kan du se tidligere byggeansøgninger, og sikkert også kloakplan.

Ellers må du igang med rensebånd, os se hvor langt det kan komme ind i røret. Så må du til at søge efter rensebrønd. Du kan evt. panke et stykke rundjern ned i jorden for at se om du kan ramme et dæksel.

Sidste udvej er et kloakkamera.


Søren O

Problemet er ikke nyt men har været der de 3 år vi har bået i huset. Problemet er at der er fliseterasse så hvis der er en brønd må den ligge under fliserne?


Kan nedløbene været udført uden sandfang altså et rør direkte ud i hovedbrønden i indkørslen?

De to nedløb der er stoppede forestiller jeg mig er samlet i et Y et sted og så løber som et rør ud mod kloakken.


Der er ikke nogen kloakdiagrammer at finde på filrarkivet.

Samlingen kan sagtens have forskudt sig, brud eller eller eller
Sommerens tørke og manglende gennemskyldning af regnvandskloakker kan også have gjort deres. Sandfang er ofte "sparet" væk. At lægge en billig fortovsflise oven på brønden og lægge en fancy belægning hen over er også set - især når nogen ikke vil have en brønddæksel på terassen, fordi de er grimme, eller simpelthen er for nærrigt.

Frem med rensebåndet. Start nedefra - altså fra den brønd som vandet skal løbe hen til. Afgreninger undervejs kan være lidt tricky.

Kamera og spulelanse kan selvfølgelig mere. Det er dog ikke hvermandeje.

Hvis der er sort vand med i brønden, kan man blive rigtig syg af det.  


Annonce

Jeg har en vigtig opdateirng omkring det tilstoppede nedløb. har været ude at grave og fundet ud af at nedløbsrørene slet ikke er sluttet direkte til kloakken. Derimod render vandet frit ud i jorden til nogen drænslanger/siveslange, der slet ikke kan følge med!! 

Taget der afvandes på billedet er godt 30 kvm (øjemål) er det lovligt at lave sådan en "kloakering" på hovedhuset eller er det en sag for ejerskifteforsikringen?

Nedløbet fra garagens tag hvor der også er problemer er formentligt udført på samme måde, den ligger lige ved sidne af (ikke vist på billederne)


Hvad er jeres mening om dette. Et hul direkte ned i jorden fyldt op med skidt og en lille drænslange der løber på tværs i bunden. Det meste vand siver jo bare ud i jorden langs med huset ....

Er der mon virkeligt ingen kommentarer til udførslen af denne afledning? (jeg beklager min utålmodighed ... )

Jeg skal ikke kunne sige noget om lovligheden.
Men mange steder er det i orden at lave faskiner til nedsivning af regnvand (og rent miljø mæssig er det også en god løsning) Men det er dog en dårlig ide ikke at lave en sandfangsbrønd, da faskinen jo som i dit tilfælde eller stopper til med tiden.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Men det vel egentlig heller ikke en rigtig faskine? det jo i princippet bare et hul ned til et drænrør hvor meget af vandet jo kan sive ved siden af. Desuden ligger det hele jo også meget tæt på hovedhuset som i kan se. Det synes jeg ikke umiddelbart virker smart.


Første salen er bygget på i 1999/2000 tidligere var der bare flat tag uden det lille halv tag som ses på billede et. Så istedet for at føre den nye tagrende til kloakken har man så valgt denne løsning?!

Lovligheden kommer velsagtens an på hvornår det hele er lavet - tidl var der ikke samme krav til faskiner og afløb?

Tænker at det er svært at bevise ulovlighed hvis ikke du har en produktionsdato.

Dertil er selvrisikoen på ejerskiften typisk ret høj - og let på højde med en ny brønd & faskine. Sikkert i omegnen af 10K



Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis