Tandrem - skift


Hej experter herinde

Står på et tidspunkt overfor skift af tandremmen på en Arosa. Pt. har den rullet ca. 55 K siden sidste, men både tand/ribrem ser visuelt fin ud. Den har samme motor som Polo 1,0 fra ca. 98, så under skjoldet er de nok ens. Men her er der kun et par cm. mellem kappe og vange, dog mener jeg de 3 unbraco skruer til remskiven kan tilgås, når motor understøttes i samme højde som ophæng. Det bliver nok lidt vanskeligt at holde kontra på krumtap bolten, som i øvrigt er typen med mange kanter. Søger derfor et godt råd fra andre herinde, inden jeg går igang - skal det midterste ophæng løsnes, for at sænke motoren lidt ned?

På forhånd tak - Carsten


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pt. har den rullet ca. 55 K siden sidste, men både tand/ribrem ser visuelt fin ud. Den har samme motor som Polo 1,0 fra ca. 98, så under skjoldet er de nok ens. Men her er der kun et par cm. mellem kappe og vange, dog mener jeg de 3 unbraco skruer til remskiven kan tilgås, når motor understøttes i samme højde som ophæng. Det bliver nok lidt vanskeligt at holde kontra på krumtap bolten, som i øvrigt er typen med mange kanter. Søger derfor et godt råd fra andre herinde, inden jeg går igang - skal det midterste ophæng løsnes, for at sænke motoren lidt ned?

På forhånd tak - Carsten

 I din instruktionsbog står der i serviceinstruktionen, hvornår der skal skiftes tandrem. Du skal ikke have remskiven på krumtappen af. Den skal holdes fast i position med et specielt værktøj, ligesom knastakslen skal holdes fast. Motorophænget skal demonteres for at få den ny tandrem monteret. Det er ikke for få motoren sænket. Husk at skifte vandpumpen. Ribberemmen kan du nemt skifte uden at gøre andet end at holde remstrammeren fast med en dorn i det hul, der er til det samme.

Jeg må indrømme, at jeg har fået skiftet tandremmen på et værksted af to grunde: Værkstedet har ekspertisen og værktøjet, og går det galt er problemet deres. Desuden kan du nøjes med at få skiftet tandremmen for hver 120000 km.

Hvis du vil skifte selv, har jeg en værkstedshåndbog til Polo. Du kan sende mig en PM. endelig er der  http://www.vagcars.dk/phpbb/ der sidder mange med forstand på VW gruppen


fase

Tak for svar - jeg har Haynes i Polo-version, fra samme årgang - hvis den ikke hjælper, sender jeg dig en PM.

Jeg vil lige høre den lokale mekker hvad det vil koste - men hvis intervallet er 120K er der lidt tid endnu.  Mht. remskive mente jeg den til generatoren, - den skal vel af..?

Jeg har altid skiftet tandem selv uden problemer, men der er jo forskel på nyere biler kontra gl. golf"r, fiat mv., hvor man nærmest kan stå i motorrummet med gummistøvler.  


 

Nej remskiven til generatoren skal ikke af. Når du har taget spændingen af kileremmen ved at bruge en fastnøgle, kan du skifte den uden at demontere noget. Remstrammeren gør du fast med en dorn i det dertil indrettede hul i motorblokken. du kan fint bruge din håndbog fra Haynes, det meste går igen i de to biler.


fase

Det forstår vist ikke helt, jævnfør nederste højre illustration. Generator har jo fjederspænder, 2 bolte løsnes , så slækker jeg rip-rem med et dækjern. så den kommer helt af. Remskive skal vel af for at fjerne nederste dæksel, eller..?


 

Det ser ud til, at det du henviser til, er udskiftning af tandremen. Der er forskellige udformninger af remstrammere til kileremmen, der trækker bla. generator og måske aircondition og servo styring. Jeg har den tyske udgave af værkstedshåndbogen.  Du bør også anvende bogen som retningsgivende og være parat til at prøve dig lidt frem. Gå ud til bilen og kik på sagerne og vær så parat til at bruge mindst dobbelt så meget tid på at udføre opgaven, som mekanikeren bruger. Der er jo en grund til, at han kan gøre det hurtigere end dig. Grunden kunne være en læretid på 4 år.


fase
Annonce

Ok, jeg kigger lidt nærmere på det senere.

Og ja, faglærte har givet en anden tilgang og gør jobbet meget hurtigere.   


 

Alt det med fastholdelse af skiver med specialværktøj... Lav mærker på den gamle tandrem med neglelak samt på de 2 vigtige remhjul udfor mærkerne. Overfør mærkerne til den nye rem, og sæt den præcis som den gamle sad. Den metode har jeg brugt på Fiat Tipo, Polo 1,6, Felicia, Suzuki, VW Bora. Det virker hver gang. Nok bare ikke på min nye dyt. Men det virker på en gammel slæde som din. Husk at skifte medløberhjul og som der står vandpumpen. Kan anbefale ATP-autoteile.de, et komplet Continental sæt med alt koster ca. halvdelen af i danmark. Køb noget olie samtidig. Det er også ca. halv pris, så er portoen tjent hjem. Tandrem er både inden for km og alder....

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
PeterR skrev den 13-09-2018 20:10:14

Alt det med fastholdelse af skiver med specialværktøj... Lav mærker på den gamle tandrem med neglelak samt på de 2 vigtige remhjul udfor mærkerne. Overfør mærkerne til den nye rem, og sæt den præcis som den gamle sad. Den metode har jeg brugt på Fiat Tipo, Polo 1,6, Felicia, Suzuki, VW Bora. Det virker hver gang. Nok bare ikke på min nye dyt. Men det virker på en gammel slæde som din. Husk at skifte medløberhjul og som der står vandpumpen. Kan anbefale ATP-autoteile.de, et komplet Continental sæt med alt koster ca. halvdelen af i danmark. Køb noget olie samtidig. Det er også ca. halv pris, så er portoen tjent hjem. Tandrem er både inden for km og alder....

MVH

 Takker Peter - præcis samme måde har jeg altid brugt. Kigger lige nærmere på ATP, ellers er delene nu forholdsvis billige her også. Det haster ikke med skift, jeg har bare altid skiftet i god tid, - jævnfør ældre biler, der måske lækker en smule olie fra pakdåsen ved krumtap.

- Man sover bedre....  


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis