Frem eller retur??

Hej alle sammen. 

Jeg er i den "heldige" situation, at jeg har fået bygget en forsatsvæg i gavlen på min 1. Sal. på den forsatsvæg er der monteret en radiator, med pex slanger liggende i skunken, og går hele vejen hen i den anden ende af huset. 

Nu har VVS'eren (som ikke er til at få fat på) bare smidt slangerne i den anden ende, uden at skrive hvad der er frem eller retur. 

Er der et trick til, hvordan jeg finder ud af det, andet end at prøve at koble det sammen? Og i det tilfælde, er der så noget der kan tage skade i radiatoren, hvis jeg får koblet systemets fremløb på radiatorens retur? 

Håber det giver lidt mening

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Luk termostaten helt i på radiator. Åben radiatorens luftskrue helt.

Pust i rørene fra den anden ende.

Fremløb går som regel på termostaten, hvis det er en almindelig rumtermostat.

Denne vil du så ikke kunne puste igennem når den er lukket.

Men returen kan du godt, idet luftskrue er åben.



Elektronikteknikeren

Godt trick.  Men til spørgsmålet pm der kan gå noget i stykker så er svaret nej. Det eneste der sker er at det virker dårligt indtil du får det monteret korrekt. 

Men mon ikke han har et mærke på dem, eller ved at den længste er til det eller det, 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der kan ingen ting ske ved det,

Har du koblet fremløbet på returen og returen på frem, vil din radiator ventil ( bakke ) da den er retnings bestemt. 

Ellers kan du mærke på de 2 pex rør hvad for en der bliver først varm. Den der bliver først varm er dit fremløb 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis