Indbygningsarmatur

Hej Alle

Jeg er igang med at planlægge renovering af vores badeværelse, og vi vil gerne lave indbygningsarmatur i bruseren. Problemet er bare at vores vægge kun er 75 mm gasbeton, og de fleste indbygningsarmaturere fylder <75 mm!

Kan man ikke få nogle som fylder mindre i dybden?


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke til nogle.

Du må ud i alternative løsninger. Eksempelvis klæbe en 50mm gasbeton på vægen for at gør den tykkere, enten på badeværelsets side eller rummet omme bagved.

Eller rykke brusearmaturet ud af nichen så man åbner inden man træder ind i nichen og så placere armaturet et sted hvor der er plads nok i dybden.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvor meget underlag skal man have til fastgøre armaturet på. Ved en ekstra 50 mm så bliver der, ja, 50 mm at gøre godt med. Men man kunne skære de 75 mm gasbeton ud, og mure op i noget dybere, 100 mm gasbeton eller mursten?


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Jeg vil mene at de fleste armaturer kan klistres/mørtles i et hul med ganske lidt bagved dåsen uden at fæstne yderligere. Men om det er 1cm eller om det er 3 cm bagved dåsen, det vil jeg helst ikke give garantere på nogen måde. 

Det man risikere er at gasbetonen bagved knækker hvis man komme til at knalde skulderen op i armaturet eller lign. Men når indbygningsdelen er mørtlet fast bagved og i siderne hele vejen rundt og rørene som er tilsluttet er mørtlet fast vil jeg mene der skal et meget stort slag til af banke det løst.

Måske en løsning kunne være at fræse 40-50mm ind i gasbetonen og klistre en 30-40 mm wediplade indvendigt i brusenichen. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg vil også være bange for at man kunne slå det løst hvis det kun sidder monteret i 2,5 cm gasbeton, men ja, hvis den er mørtlet fast så burde den sidde der.

Den nuværende bruseniche er 80 x 80 cm, hvor de første 80 cm er mod et vindue så der er ikke meget at gøre med. Altså har jeg 80 cm ydrevæg med vindue, og 80 cm mod et værelse. Tanken var at lave den 80 x 120 cm, med indbygning i ydrevæggen, også kan jeg beholde de 80 x 120, men sætter jeg ekstra væg op på den anden led, så bliver den 75 x 120, også syntes jeg at det begynder at blive smalt?



Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Ja 75 er smalt.

Hvis du indbygger den i ydermuren er der vel ikke noget problem med pladsen. Så skal du bare finde ud af at fæstne noget til ydermuren.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis jeg laver den i ydremuren, så fræser jeg noget jern ind over det sted det skal være. Derefter skære jeg det stykke 75 mm gasbeton ud, og mure op igen med 100 mm gasbeton eller mursten.

Jeg har vedhæftet min plantegning, så kan de se hvordan det forholder sig. Måtte lige tegne dør og vindue på i hånden.

Hvis der er nogle gode idéer, så bare frem med dem


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis