Reparere overstrygning

Vores nok originale og nogenlunde fine tegltag på vores murermestervilla fra 40'erne har desværre enkelte steder hvor der sniger sig noget regn ind. Det er ikke voldsomt, men der falder enkelte steder nok cirka en dråbe hvert 2. minut ved normal regn - og det hober sig jo op.

Taget er både over- og understrøget, men det er nok 15 år siden det er gjort, så der er kommet nye utætheder.

Understrygningen er med mørtel og er mange steder faldet ned. Hvilket produkt skal jeg understryge med her? Jeg har hørt, at der findes noget bedre end at lave en mørtelblanding - er der nogen der kan give mig et link/navn på et produkt?

De nederste tagsten kan jeg ikke understryge fra loftet da de er nede bag skråvæggene. Men jeg kan fra loftet se, at der er steder hvor der kommer en del dråber ind da der er våde spær. Her tænker jeg, at jeg bliver nødt til at overstryge. Men der er allerede en overstrygning - overstrygningen er rød og hård, og ikke elastisk. Den sidder helt fast, men må have givet sig en anelse siden regnen kan komme ind. Er det muligt at overstryge oven på den eksisterende overstrygning, eller hvordan skal jeg forholde mig? Og hvilket produkt skal jeg have fat i her?

Det er langt fra hele taget der har problemer, men jeg tænker at understryge det hele da det er let tilgængeligt fra loftet, og så pletvist reparere overstrygningen hvis det er muligt.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan snilt bruge tagtæt på en fugepistol, det er udviklet til at understryge og tætne revner.

Det er let at dosere med spidsen af patronen.


Elektronikteknikeren

Hvis mørtelen er faldet helt af, skal der understryges med kalkmørtel. Jeg skal nok lige smide et foto hvor der står en typebetegnelse. Der skal kun iblandes vand, og noget "fæhår" til at "armere" mørtelen.


Søren O

Tagtæt på teglsten som er beregnet til understrygning er noget fusk, og du kan nok også købe dig fattig hvis du vælger det. 


Søren O

Da jeg lavede vores 1 sal og kom ud til tagstenene var der tidligere også brugt det dersens sorte tjæreagtige stads tagtæt for længe siden, dog mest helt oppe under spidstaget.
Det er et helvede, for det er næsten umuligt at se om det er tæt, og tro mig efter nogle år så er det ikke tæt mere, og så er det ikke til at bruge andet end det samme produkt igen.... Det kostede det blå ned fra himlen da jeg skulle renovere.

Jeg brugte vel 10 kasser tagtæt, og det sviner helt vildt på tøj, hænder, værktøj, ja stort set ALT det kommer i kontakt med.
Jeg brugte også understrygning på skråvæggene og her gav min murer mig et trik:
Lav en "maling" af fliseklæb og "mal" der hvor understrygningen skal på. Når det er tørt er det meget nemmere at få understrygningen til at hæfte.
      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg må give PinkHenrik ret. 

Alle jeg har talt med hvor produktet her været brugt, bander det lagt ned i helvede.

P.S Jeg bliver mere og mere glad for mit stråtag   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mange tak for jeres svar.

Ja, det ligner jo, at jeg skal gå med den normale understrygning

PinkHenrik - brugte du samme blanding med kalkmørtel?


Og anden del af min spørgsmål - overstrygningen der er i dag, den er rød og meget hård. Jeg ved ikke, om den en gang har været elastisk, men den er ikke lige til bare at fjerne. Hvis en sådan er blevet utæt, selvom det ikke er synligt, hvordan kan man reparere en sådan?

Jeg kan desværre ikke fortælle dig noget om blanding, da jeg var doven og købte det "færdigt" af min murer, da han arbejdede lige i nærheden og gerne ville levere i indkørslen.
 
Jeg skulle bare tilsætte vand og lave arbejdet, hvilket i sig selv var en prøvelse, når man som jeg er elektriker og elendig med en murerske.... Mega meget af understrygningen endte på gulvet (og mit tøj), så alle kneb (og fingrene) blev taget i brug for at få "mudderet" til at blive der hvor det skulle bruges   

Men når man har lavet de første 20 kvadratmeter, så bliver det nemmere og nemmere   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også