Beskæring af troldtekts plader

Hej alle

Jeg står i en situation hvor jeg har et rum som er 312 cm. bredt. Eftersom hver plade er 60 cm. bred, så er der plads til 5 hele plader + det løse. Hvis man skal følge Troldtekts forskrifter, med at placere den første plade i midten, så efterlader det 6 cm. på hver side.

  • Er det til at skære 6 cm. af sådan en plade? 
  • Eftersom rummet er lidt over 9 plader langt, så skal der tilskæres en hel del. Hvad vil den nemmeste måde være at gøre det på?
  • Eller skal jeg tænke i helt andre baner?

Tak for jeres input. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville så starte med en hel plade i den ene side og slutte med en strimmel på 12cm i den anden, da 6cm bliver for smalt


Elektronikteknikeren

Har selv lige opsat troldtekt og var i nogenlunde samme situation mht rummets bredde. Ja du kan sagtens skære strimler på 6cm men det vil se tosset ud specielt hvis rummet er lidt skævt. 

Det du skal derimod skal gøre er at lægge en samling midt i rummet. Så får du to strimler på 36cm istedet. Det vil blive meget pænere. Find en lægte eller bræt det er helt lige og skru den op til at støde den første række plader op imod. Vær omhyggelig med at støde pladerne sammen så de ikke begynder at tande.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 08-09-2018 12:35:35

Har selv lige opsat troldtekt og var i nogenlunde samme situation mht rummets bredde. Ja du kan sagtens skære strimler på 6cm men det vil se tosset ud specielt hvis rummet er lidt skævt. 

Det du skal derimod lægge en samling midt i rummet. Så får du to strimler på 36cm istedet. Det vil blive meget pænere. Find en lægge eller bræt det er helt lige og skru den op til at støde den første række plader op imod. Vær omhyggelig med at støde pladerne sammen så de ikke begynder at tande.

 God ide.


Elektronikteknikeren
Kermit_369 skrev den 08-09-2018 12:35:35

Har selv lige opsat troldtekt og var i nogenlunde samme situation mht rummets bredde. Ja du kan sagtens skære strimler på 6cm men det vil se tosset ud specielt hvis rummet er lidt skævt. 

Det du skal derimod lægge en samling midt i rummet. Så får du to strimler på 36cm istedet. Det vil blive meget pænere. Find en lægge eller bræt det er helt lige og skru den op til at støde den første række plader op imod. Vær omhyggelig med at støde pladerne sammen så de ikke begynder at tande.

Rummet er umiddelbart ikke skævt, det er faktisk L-formet, jeg undlod det bare, da det ikke var så relevant. Jeg tror faktisk det vil se godt ud med de små stykker på 12 cm., eftersom nogle pladerne vil flyde naturligt videre ud i L-formen. Men jeg overvejer helt sikkert om de 2 gange 36cm skal være vejen frem i stedet!

Planen er at lægge nye strøer alle de steder der skal troldtekt plader op. Vil du ikke mene det tager forbehold for det som du skriver?    

Brugte du en gipspladehejs til at holde dine troldtekt plader oppe? 

Prøv at tegne de forskellige forslag op på ternet papir, så er det nemmere at se hvordan det kommer til at tage sig ud.

Nej det var ikke i højden jeg mente med at det kan komme til at tande. 

Og ja jeg brugte et gipshejs, hjemmelavet godt nok. Pladerne vejer ikke ret meget, men to arme bliver hurtigt en for lidt.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce

Når rummet er L formet skal du også tage hensyn til slutning i den sidste ende af rummet. Der er altså 3 sider der skal passes på ikke bliver for småt slutning på. Jeg mener både  6 og  12 cm er meget småt. 

Og på langs bør der også deles så der heller ikke forekommer en meget lille rest. Og igen så har du jo en opgave hvor L hjørnet kommer. 

Så frem med det ternede papir, tegn præcis op og skriv alle målene på.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregeren skrev den 08-09-2018 12:34:58

Jeg ville så starte med en hel plade i den ene side og slutte med en strimmel på 12cm i den anden, da 6cm bliver for smalt

 Seriøst? Ville da være ufatteligt grimt.




Mvh. Christian M
 

312 cm: 

60 x 5 = 300 cm.

Rest: 12 cm.

12 + 60 = 72 cm.

72/2 = 36 cm.

 = Du skal slutte af med nogle plader på 36 cm i begge sider.. 


Mvh. Christian M
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis