Det undrer mig at så mange bevidstløst anbefaler grundrens. Bevares - der er såmænd ikke værre eller bedre end andre middelmådige væsker, men der findes alternativer hvor slutresultatet langt overgår byggemarkedernes hyldevarer.
Senest blegede jeg trælofter hos min datter med oxalsyre. Loftet var få år inden renset med grundrens og efterbehandlet med et højt besunget fluidum. Det var en jammer efter min standard, men hendes venner syntes det var ganske nydeligt. Da de så resultatet måtte de give mig ret og min datter var særdeles tilfreds.
Forudsætningen for en holdbar blegning af nåletræ, er afvaskning der ikke går i forbindelse med andre kemikalier. Bemærk at grundrens varedeklaration er meget mangelfuld. Anioniske og nonioniske tensider nævnes kun i en bisætning uden nærmere forklaring som efterlader en på herrens mark.
Et sikkert alternativ til grundrens er som nævnt vand, sæbe og en stiv børste. Blegning kan med fordel foretages med oxalsyre. Bedre er hydrogenperoxid 35% (brintoverilte), men det forhandles ikke mere til private.
Oxalsyre går ikke i forbindelse med sæbe og kan styres med vand. Langtidseffekten er stabil og vedligeholdelsen er langt lettere.
Bemærk at nåletræslud kun modvirker ydeliger gulning. Lud bleger ikke.