Elkabler i skorstenen

Jeg vil gerne trække nogle elkabler fra 1. sal ned i kælderen hvor min tavle sidder. Jeg har et kondenserende oliefyr som bruger et plastrør, der er trukket inde i den gamle murede skorsten, som skorsten, og den gamle skorsten bruges derfor i princippet ikke mere. Det ville være super nemt for mig at trække de ekstra kabler inde i skorstenen, og jeg er helt med på at det i sidste ende er skorstensfejerens afgørelse om det er OK eller ej, men er der nogen der har erfaring med at gøre dette eller evt. kan komme med ammunition" til den snak jeg skal have med skorstensfejeren som kan overbevise ham om at det er OK? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke sikker på det vil være god ide selvom der er et plastinderrør. 

Var skorstenen helt nedlagt kunne den fint anvendes til at trække diverse kabler m.m. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du skal fastgøre fastgøre kablerne, de må ikke hænge og dingle i egen vægt. Kabler skal have isolerende clips. lodret højst 0,4 m mellemrum, vandret højst 0,25 m mellemrum. 

Spørgsmålet er nu: kan du trække maven så langt ind ind at du kan kravle igennem skorstenen? 

Hvis du bruger installationsrør, skal røret fastgøres forsvarligt. Kan du få indført et rør der er så langt at du kan nøjes med fastgørelse de tilgængelige steder?


Nej, jeg kan ikke komme ind i skorstenen og gøre ledningerne fast, så det afgøre vel sagen. 

Hvorfor vil du snakke med skorstensfejeren? Det er elektrikeren, der afgør, om det er muligt at trække kablerne på den måde, du har tænkt dig. Hvis temperaturen ikke er for høj, kunne du overveje at trække kablerne i skorstenen evt. i et plastrør. De kan naturligvis ikke gøres fast inde skorstenen, hvor det formentlig drejer sig om mindre end, skal vi sige 5 m., som kablet fint kan hænge frit. 


fase

Du striper kablerne til en stålvejer som aflaster kablernes vægt , sådan gjorde vi inde på Christiansborg , vi brugte varmluft kanalerne som føringsvej da vi trak nye kabler fra kælder til loft .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Hæ, hæ karl smart. Den med varmluftkanalerne på Christiansborg kan jeg godt lide. Der må da have været en hel del varmluftkanaler.   . Men ellers er rådet udmærket.


fase

@S Fabrin

Der er faktisk rigtig mange , det er den måde at slottet blev/bliver opvarmet på , , fra et stort kælderrum med store tykke rør med meget varmt vand , som varmer den  kolde luft op som kommer ind ad nogle store spjæld i kælderydervæggene , den varme luft steg op gennem varmluft kanalerne , fra etage til etage indtil det endte med at blive sendt ud af nogle kanaler øverst oppe i taget.

Efter nogle hårde vinterer  hvor især kontorpersonalet frøs , blev det besluttet at lave suplerende elvarme , og det var i den forbindelse at vi trak kabler i varmluft kanalerne.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Og den samlede udlæsning fra varmluftskanalerne munder ud lige bag talerstolen...


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis