Opsætning af blybatterier i Båd

Hejsa

Jeg har bygget en jolle for et stykke tid siden. Jeg har en el-påhængsmotor som jeg har brugt sammen med et 12v 92ah bly batteri AGM. Jeg har tre af disse helt ens batterier, som jeg gerne vil have sat i parallel. Jeg tænker de skal være permanente i båden, og derfor ikke skal tages ind og ud, hver gang vi skal sejle en tur. Båd er næsten flad på bunden, og derfor er der ikke plads til batterierne i bunden af båden.

Derfor har jeg monteret 2 batterier i forenden og ét i bagenden for at have balancen i båden i orden:). De to batterier i forenden sider lige ved siden af hindanden og derfor er der næsten ingen modstand i ledningerne mellem de to. Dog går ledningerne fra de to batterier i forenden tilbage til bagenden hvor de er tilsluttet det sidste batteri og hhv. trolling motor og oplader. 

Når jeg oplader batterierne vil modstanden være meget mindre til det bagerst batteri(opladning forgår i bagenden) og modstanden op til de to foreste batterier vil mostanden være større, og derfor vil mindre strøm komme igennem... 


Derfor har jeg hjælp til at sætte dette setup rigtigt op så batterierne er balanceret ved afladning fra motor og ladning af opladeren????

På forhånd tak, mvh Gustav

her er en tegning af hvad jeg mener, da jeg ikke er så god til, at formulere mig på denne måde.^^

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der vil ikke være problemer ved opladningen, da du jo sandsynligvis ikke lader med så mange ampere, vel næppe over 25 ampere. Skulle der være spændingsfald i ledningerne, vil det alligevel udjævnes efterhånden som batterierne lades op, og ladestrømmen falder.

Men din motor bruger vel en del strøm, så kablerne skal dimensioneres efter dette, især de lange ledninger skal jo være af en vis tykkelse.


Vi prøver igen, i morgen --

Og forresten !

Den store strøm i de lange ledninger fra batterierne til motoren vil måske kunne give misvisning på dit kompas (nogen husker måske Ørsteds højrehåndsregel). Husk størst mulig afstand mellem ledningerne og kompasset og check at kompasvisningen ikke ændrer sig, når du sejler for motor.


Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis