Vand på naturgasfyr - HJÆLP!

Hejsa :)


Min kæreste og jeg er lige flyttet i andelsbolig, hvor der bruges naturgas til opvarmning.

Vi kan dog ikke få varme i radiatorer, grundet vandtrykket i fyret er på 0 bar.


Jeg kunne meget godt bruge noget hjælp til hvordan det påfyldes :)


På forhånd tak!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der sidder en aftapningshane helt nede ved gulvet på røret ved siden af det rør som er mærket "F". 

Oppe ved siden af dit afløbsrøret, lige under vandlåsen, siddet en aftapningshane til din varmtvandsbeholder. Her kan du tilslutte den ene ende af vandslangen. 

Så åbner du lidt for vandet ved ventilen, så du får vandslangen tømt for luft. Derefter tilsluttes slangen ventilen ved gulvet. Ventilen åbnes, og du åbner igen ved den øverste ventil, indtil trykket i dit anlæg er steget til 1,5 bar. Så lukkes igen for ventilen. Så skal du en tur rundt i huset og udlufte dine radiatorer. Herefter efterfyldes igen, hvis trykket er faldet.



Søren O

Den lukkede ventil lige over gulvet, hvor der er en messing skrue hætte på, er med stor sandsynlighed der hvor du skal hve tilsluttet en slange for påfyldning af vand.

Når du har tryk på, og gang i fyret, så skal du igang med udluftning i hele din lejlighed, på alle radiatorer og gulvvarme kredse, og så ellers blive ved at fylde på til den høje ende af det grønne område.

Når du har udluftet og efterfyldt det hele samme dag, kn du lade det køre en dag eller 3, og så gentag processen, så skulle du have fået efterfyldt hele anlægget.


 

Søren O skrev den 06-09-2018 19:42:55

Der sidder en aftapningshane helt nede ved gulvet på røret ved siden af det rør som er mærket "F". 

Oppe ved siden af dit afløbsrøret, lige under vandlåsen, siddet en aftapningshane til din varmtvandsbeholder. Her kan du tilslutte den ene ende af vandslangen. 

Så åbner du lidt for vandet ved ventilen, så du får vandslangen tømt for luft. Derefter tilsluttes slangen ventilen ved gulvet. Ventilen åbnes, og du åbner igen ved den øverste ventil, indtil trykket i dit anlæg er steget til 1,5 bar. Så lukkes igen for ventilen. Så skal du en tur rundt i huset og udlufte dine radiatorer. Herefter efterfyldes igen, hvis trykket er faldet.


 

Steensen skrev den 06-09-2018 19:49:15

Den lukkede ventil lige over gulvet, hvor der er en messing skrue hætte på, er med stor sandsynlighed der hvor du skal hve tilsluttet en slange for påfyldning af vand.

Når du har tryk på, og gang i fyret, så skal du igang med udluftning i hele din lejlighed, på alle radiatorer og gulvvarme kredse, og så ellers blive ved at fylde på til den høje ende af det grønne område.

Når du har udluftet og efterfyldt det hele samme dag, kn du lade det køre en dag eller 3, og så gentag processen, så skulle du have fået efterfyldt hele anlægget.

 

Mange tak for svar begge 2.

Jeg er helt rookie på området og skal derfor lige være sikker.

Jeg skal købe en tilslutningsslange og spænde den ene ende fast ved 1 af de 2 røde cirkler (der kan komme vand ud af begge hvis jeg skruer hætten af og drejer håndtaget), og den anden ende ved den blå cirkel?

Du skal sætte en slange mellem de 2 aftapningshaner som du har markeret med røde cirkler. Slangen må ikke sidde der permanent. En haveslange er udmærket.


Søren O

mon ikke en nabo har en slange du kan låne, de må jo have samme system. Kig lige i skuret. det ku jo være tidl beboer har den liggende der. PS: Husk at fylde slangen helt op med vand, inden du skruer den på øverst, ellers skubber du luft foran.


 

Annonce

Og nok så vigtig, at alle auto-udluftere er åbne, at centralvarmecirkulationspumpen er slukket under påfyldning, så man ikke cirkulerer luft rundt i anlægget.   

Hvis du er helt rookie: Så få dig en med VVS forstand ud, der forklarer og opmærker anlægget. Lad ham samtidig se efter udligningsbeholderen. Det kan være nogle billige lærepenge. Akutudrykninger i weekenden er dyre.

Der er en grund til at anlægget står uden tryk efter sommeren.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis