Lovliggørelse af drivhus og hønsehus - tidligere tilladelser

Hej alle,

Jeg er i en lidt ulykkelige situation. For lidt mere end 2 måneder siden søgte jeg om tilladelse til at udvide et eksisterende skur med 4 m2. Ansøgningen er nødvendig fordi vi har 60m2 sekundære bygninger på vores grund (som alle er lavet før 1996, muligvis helt tilbage i 1984 da huset blev bygget). 

Nu har jeg fået svar fra kommunen: med baggrund i BR18 skal vores drivhus og hønsehus fjernes (fysisk lovliggøres) før end kommunen vil tage stilling til om vi må lave vores 4 m2 tilbygning til et eksisterende skur. Årsagen er at vi har 5,7 meter bygning i skelbræmmen over de tilladte 12 meter. 

Personligt mener jeg ikke at BR18, som vist nok gælder fra Januar 2018, er relevant i forhold til gamle bygninger - det må være det/de gældende bygningsreglement på bygningernes opførselstidspunkt som er relevante. Derudover mener jeg at jeg kan have en berettiget forventning til at min grund er lovlig givet forvaltningslovens indrettelseshensyn.

Men... Før jeg ansøger om retlig lovliggørelse vil jeg gerne undersøge hvilke tilladelser der er givet i tidens løb på vores matrikel. 

Kan I hjælpe mig? Hvor kan jeg finde en liste over tidligere byggetilladelses-ansøgninger der er foretaget på vores matrik?


Hej alle, Jeg er i en lidt ulykkelige situation.... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 06-09-2018 19:14:07

Hej.

Dragør Kommune har ikke et digitalt byggesagsarkiv i nu, derfor skal man henvende sig fysisk ved byggeri afdelingen for at få disse dokumenter.

Der kan søges om dispensation for overtrædelse af de 12 m.
Denne skal så helheds vurderes i forhold til andre matrikler som kan have samme overtrædelse. Herudover vil sagen komme i nabohøring. 

Hvis dispensationen godkendes kan der herefter søges om byggetilladelse for det ønskede.


De 12 meter beregnes kun få den længste facadeside, altså kun en facade.

 Ja, det er også min forståelse. 

Nu vil jeg så sætte mig ned med en jurist og skrive en længere skrivelse om hvorfor jeg mener at vi bør få dispensation til vores ca. 13 år gamle drivhus. Tsk tsk...

Tak for jeres svar alle sammen.

Det er muligt at jeg tager fejl. Men da bygningen ikke er opført iflg de offentlige registreringer.... Så må det vel omvendt være rimeligt at betragte den som værende ny og dermed skulle overholde de eksisterende lovgivninger.

Jeg har været med i et bygge projekt hvor vi til spejder brug har opført / monteret nogle pavillonner. Og disse havde nogle år, men ikek voldomt mange, år på bagen... Men de skulle ved flytningen opfylde fx de nyeste energikrav.....

Og det betød en ikke uvæsentlig omgang efterisolering helevejen rundt.. tag, facader, vinduer osv.... 






MVH Njord
njord skrev den 07-09-2018 12:47:54

Det er muligt at jeg tager fejl. Men da bygningen ikke er opført iflg de offentlige registreringer.... Så må det vel omvendt være rimeligt at betragte den som værende ny og dermed skulle overholde de eksisterende lovgivninger.

Jeg har været med i et bygge projekt hvor vi til spejder brug har opført / monteret nogle pavillonner. Og disse havde nogle år, men ikek voldomt mange, år på bagen... Men de skulle ved flytningen opfylde fx de nyeste energikrav.....

Og det betød en ikke uvæsentlig omgang efterisolering helevejen rundt.. tag, facader, vinduer osv.... 

Ja, hvis man flytter en bygning skal den overholde gældende lovgivning på det tidspunkt hvor opførelsen/flytningen er færdig. Det giver en vis mening, synes jeg.

Vi har ikke flyttet noget.

Vi fik lovlig et brændeskur/redskabsrum for et par år siden. Det blev lovliggjort efter det reglement som var gældende da vi opførte det. Så jeg tror ikke at Njords ide om at de skal betragtes som nyopført er rigtig. Ellers skulle det være forskelligt fra kommune til kommune.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis