Erfaring med at hyre ung-arbejder under 15?

Hej, er der nogen her der har erfaringer med at hyre ungarbejdere til hjælp i haven/huset?

Jeg har prøvet Workr app'en men den ser ikke ud til at blive brugt. 

Hvordan finder I dem?
Laver I en kontrant?
Andre tips?


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Slå jobbet op i f.eks. en lokal fb-gruppe.   

Eller en seddel op på den gode gammeldags måde nede i Netto - Brugs  - eller hvad det hedder hos dig. Der kan klippes så sedlen ender med 10-12 lapper med telefon nummer på. Så kan de tage sådan en med hjem, og du kan se om der har været interesse. Men pil sedlen ned efter at du har fundet en- 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Og nok så vigtigt - som privat arbejdsgiver, så betal en fair løn.   

Jeg tjekkede lige ca. lønsatserne ud for fritidsarbejder og ungarbejder i erhvervslivet.

Fritidsarbejder: 13 til 14-årige, her arbejdes der vist kun på akkord eller fast løn. 

Ungarbejder: 15-årige 52 kr. 16-årige 68 kr. 17-årige 79 kr. + tillæg uden for normal arbejdstid.

Ps. Der er godt nok sket en lønudvikling siden jeg var ung. Som 12-13-årig fik jeg 5 kr om ugen for at hjælpe til i stalden (hos en nærig storbonde hvor min gamle far var fodermester) 3 timer hver dag, 6 dage om ugen. 

Til gengæld fik jeg som 14-årig hele 7,50 kr/timen ved mit første rigtige job inden for erhvervslivet hos en lokal tømmermester (i 1974). I starten 3-4 timer efter skoletid, efter få måneder blev det på fuld tid. (Det var meget sjovere at tjene penge end at gå i skole fandt jeg hurtigt ud af, så det boglige blev droppet).    

Som 11 årig fik jeg i 1974, 100 kr. om måneden ved at rive og tromle 2 tennisbaner hver morgen, inden jeg gik i skole. Tromlen var så tung at jeg ikke kunne trække den, så der snød jeg "lidt" 

For min første månedsløn købte jeg et Timex armbåndsur.


Jeg fik 25 kr i timen for mit arbejde som landbrugsmedhjælper på en gård i årene 1993-1997, 13 år gammel.

Idag giver jeg nabodrengen 50 kr for at gå med hunden og han er 10 år gammel.

Du kan gå rundt i nabolaget og se efter nogle unger. Måske en nabo kender en nabo... sådan fandt jeg mine to hundeluftere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Konklusion: Ungarbejdere var frygtelig underbetalt før i tiden. 

eller

var købekraften dengang på højde med nutidens løn til unge.?  

Ps. Jeg kan huske at en pakke smøger (20 stk) kostede 5 kr i midt 70-erne. 

Frank Chr. skrev den 07-09-2018 22:20:35

Konklusion: Ungarbejdere var frygtelig underbetalt før i tiden. 

eller

var købekraften dengang på højde med nutidens løn til unge.?  

Ps. Jeg kan huske at en pakke smøger (20 stk) kostede 5 kr i midt 70-erne. 

 Jeg startede med at ryge i 1976, og jeg kan huske at en pakke kostede lidt over en 10'er

Jeg stoppede med mine grønne Cecil i nov. 2010, og er stadig røgfri.

Hmm.. enten må jeg huske forkert, og det så istedet var en 10 stk. pakke der dengang kostede en 5´er eller osse må jeg havde begyndt noget tideliger med den uvane.   

For at komme tilbage på sporet, så var det måske også en mulighed at konsulter et vikarbureau.   

Frank c. og Henrik i kan faktisk godt begge have ret. Fra 1972 - 1978 ca, steg løn og priser ca. til det dobbelte hvert 3. år. Vi købte hus i 1974 og havde overhovedet ikke råd til det. Men det betød jo ikke spor for efter 6 år var lønnen ca 4 gange så høj så  renter og afdrag betød pludselig ikke det store på økonomien. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis