Udgravning af terrændæk - hvordan og hvorledes

Vi er faldet pladask for et hus fra 1870, hvor der dog er nogle niveauforskelle hist og her, med trin op og ned, blandt andet pga. at stuen er efterisoleret, så det nu er strøgulve med 100 mm isolering. Resten af stueetagens gulv beskrives som udført af beton med slidslagsgulv, uisoleret. Der er i huset ingen kælder, krybekælder eller ventilleret hulrum.

Mit spørgsmål går så på: hvis vi ønsker både at efterisolere gulve (evt. ilægge gulvvarme) og få stueetagen i niveau (enkelte cm forskel er ok, men ikke store trin som nu) er det så bare at bryde eksisterende gulv op og grave ned? Hvor langt kan man mon komme ned når der ikke er krybekælder? Hvad vil vi mon møde dernede? Det er jo svært at teste inden man køber huset. Vi er bekymrede for om det overhovedet kan lade sig gøre. 

Det drejer sig om ca. 90 kvm - nogen forslag til hvad det ca. vil koste (uden gulvvarme)? Min kæreste mener 500.000 kr. Billedet viser alle rummene vi ønsker at grave ud i. Der er et trin (ca. 20 cm) mellem 'gang' og 'indgang' og igen 20 cm trin fra køkken og indgang, og ind i stuen.

Der vil i samme forbindelse også rykkes/fjernes på enkelte vægge.

Vi ønsker at gøre det meste selv, med kyndig vejledning fra folk med erfaring.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er igang med renovering.

I 65 kvm af huset var det beton uden isolering. Det har jeg banket op, gravet sand væk, smidt 23 cm sort isolering ned, lagt rivenet, gulvvarme og så beton.


Isoleringen + rivenet: ca 10500 kr.

Beton (flydebeton - med hjælp med en med forstand på det): 11500 kr.

2 x container til hhv sand og beton: 1900 kr.

Diverse: 3000 kr.


Men du skal lige overveje, at alle indervæggene skal rives ned, da de formentlig står ovenpå eksisterende gulv, som du jo vil fjerne .. Så det koster også st bygge op igen. 


Mvh. Christian M
 

Med et hus fra 1870 må du være forberedt på lidt af hvert.

Dette fandt jeg ved udgravning af det gamle gulv i vores hus.

Beton i et gammelt hus er ikke altid en god løsning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Orv ja Rantzau det ser spændende ud! Hvilke uforudsete udfordringer/ udgifter resulterede det i?

Og kan du udspecificere lidt hvorfor beton ikke nødvendigvis er en god ide?

Christian M`s priser er sikkert ok. Men der mangler jo meget af det som også kommer med. Elektriker, vvs. f.eks. Jeg tror han selv har lavet det, men det gælder jo ikke alle steder. 

Og så omfattende som dit projekt lyder til, skal der medregnes proff. hjælp til noget, samt indkøb af maskiner og værktøj. 

Et hus fra den tid har sikkert ikke sokkel. Det er lavet på sylsten. Det vil sige at derer gravet grøft og smidt nogle store kampesten ned, oven over nogle mindre der er muret sammen med kalkmørtel. Først derefter kommer murværket. Der har ikke oprindeligt været beton gulv da det først kom frem senere. Så oprindelige skillerum står sikkert også på sylsten. 

Måden er jo så at understøbe væggen med ny sokkel med et lille stykke ad gangen. Men lad os nu høre hvilke problemer der kan være. 

Jeg vil anbefale dig at studere i vejledninger på >rådvad centret < > center for bygningsbevarelse < 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Min bedste mening er at hvis man kommer til sådan et hus som kræver en så omfattende ombygning for at man vil bo der så skal det enten være ekstremt billigt eller  jeg ville kigge efter et andet hus. jeg bor selv i et hus fra ca 1920 som er funderet som elmanden beskriver. Da jeg købte det var de gamle trægulve (lagt på bjælker i sand uden isolering blevet fjernet og der var støbt beton med leca i,  deri er der ikke den store isolering, men tanken om at skulle understøbe soklen meter for meter hele vejen rundt, brække al betonen op, for at få 30cm isolering fandt jeg ikke særlig tiltrækkende Og tvivler også på at det er rentabelt. Har i stedet efterisoleret vægge og loft.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Kovas - det du siger giver helt sikkert god mening, og jeg ville da også aller helst købe et hus hvor det mest var kosmetisk istandsættelse og loft og/eller ydermursiso da det er så meget nemmere at gå til. Vi er bare ekstremt kræsne mht til hus denne gang, så det er meget få der falder i vores smag, og de er alle ældre huse med charme, men som regel hører der jo også dårlig isolering til. Gulvisolering er dog det absolut eneste dette hus mangler, al anden iso, tag osv spiller. 

Hvorfor mangler netop gulve? ? Fordi det er der det store arbejde ligger. Og der følger ret meget med Køkken skal afmonteres m.m. 

Men vi er da nogen der har gjort det, men her er det med et rum ad gangen over ca. 30 år. Og her er der ok sokkel. 

Kælder er uddybet med understøbning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Syldsten og murede sokler er et minefelt ved gamle huse. Nogle er muret med kalkmørtel. Andre med ler, men ler er ikke altid ler. Det kan være blandet med grus og nogle furer er så sarte at de kan kradses ud med en gåsefjer.

Med det in mente skal maskiner anvendes med omtanke. Her blev alt gravet i hånden, hældt op i en spand som tømtes ud ad vinduet. Kun selve betonlagt blev brækket op med en nedbrydningshammer, men man kommer langt med et koben og en skovl.

Når der skrues den anden vej, er det vanskeligt at lave en effektiv kantisolering langs syld hvis der skal støbes. Det opnås lettere med en let konstruktion.

Du undgår desuden også risikoen for at betonen skubber kantisoleringen og dermed trykker på ydermurerne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

... og så hjælper det selvfølgelig at man har ivrige medarbejdere.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis