Køl/frys stopper periodisk med at køle

Hej! Jeg har et 11 år gammelt Samsung (RSE8KPUS) side-by-side køleskab, som altid har kørt super stabilt, men er nu pludselig begyndt at drille. I fredags begyndte temperaturen for køleskabsdelen at blinke, den stod på 4c, det jeg har sat den til, men temperaturen i køleskabet var meget højere kunne jeg mærke, jeg målte den til ca. 15c. Fryseren målte jeg til ca. -5c, selvom den er indstillet til -19c. Jeg kunne høre at kompressoren ikke kørte. Jeg åbnede så ind til afrimeren i køleskabedelen, der havde jeg læst at afrimeren på flere af Samungs modeller havde problemet med at de isede til. Det var den også her, det hele var iset til. Jeg fik optøet isen, tændte for køleskabet, de første ca. 5 min. var den helt stille, og så tændte kompressoren. Temperaturen faldt igen, både i fryseren og køleskabet. Næste morgen var temperaturen helt normal igen. De næste par dage tog jeg nogle kontrolmållinger i både frys og køl, kompressoren kørte periodevist, og alt var fint, lige indtil i dag, hvor jeg kunne mærke at køleskabet var for varmt igen, og kompressoren kørte ikke. Fryseren målte jeg til -6c og køleskabet til 16c. Nu har jeg så endnu engang slukket og tændt for køleskabet, 5 min. så startede kompressoren igen, og er begyndt at køle, temperaturen falder i både frys og køl, kan jeg måle.

Nogen der har en idé til hvad der er galt?

Det virker jo som om at kompressoren køler fint nok, det er bare ikke altid den starter op.

Og lige et ekstra spørgsmål, køleskabet er af twincool typen, burde den så ikke have separat kompressor for køl og frys? Jeg kan kun se én kompressor.

Mvh. Brian


Hej! Jeg har et 11 år gammelt Samsung (RSE8KPUS)... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Super, jeg har også sendt dig en PM, Chris.

Jeg kan ikke lige finde ud af om man skal have denne:

https://www.skiftselv.dk/reservedel/samsung-rse8kpus/8743348/

eller denne:

https://www.skiftselv.dk/reservedel/samsung-rse8kpus/Y217900/

Tekstbeskrivelsen og billederne er dårlige.

Den først ligner den del der sidder under afrimeren, den del hvor vandet kan løbe af. Men når man ser den i det sidste link, så ser det ud som om samme del også følger med her.

Hej Brian

Jeg tror du skal have den sidste (https://www.skiftselv.dk/reservedel/samsung-rse8kpus/Y217900/) for jeg er enig i at den ligner hele enheden som der kommer frost omkring. 

Efter jeg fik afmonteret vha din gode beskrivelse, så kunne jeg se følgende:

Det tøede jeg op med en hårtørrer og monterede det hele igen. Herefter kølede den ned til 3 grader som jeg har sat den til. Men efter jeg satte mad ind i køleskabet igen så kommer temperaturen ikke rigtigt ned igen. Displayet siger 3, men måler jeg inde i køleskabet. så er den omkring 11 (efter den er steget fra 8)   

Mvh Chris

Hej Chris!

Det var faktisk lige netop den reservedel jeg bestilte i formiddags (hos www.partexpert.com), skulle komme i morgen. Køleelementet samt drænvarmeren følger også med. Køleelementet har jeg selvfølgelig ikke noget at bruge det til, det er et lukket system, så det skal jeg ikke pille ved. Men drænvarmeren skifter jeg også, den er nemlig godt rusten ved drænhullet, så måske den på et tidspunkt holder op med at varme. Jeg har også fundet en videoguide, som præcist viser hvordan man udskifter lige netop denne afrimer. 

Men dit billede ligner fuldstændigt mit, mht. hvor der sidder is. Prøv at give det en chance til i morgen, her steg temperaturen også efter jeg fyldte køleskabet op igen, mange af varene var jo ikke så kolde mere, så det fik temperaturen til at stige. Men næste morgen var det hele stabiliseret ved omkring 4c. Jeg ved ikke hvordan du måler, men jeg har et glas med vand stående i køleskabet, det er i vandet jeg måler temperaturen.

Jeg vidste iøvrigt heller ikke at man kan aflæse fejlkoder via på vores køleskab via displayet, det fandt jeg først ud af efter jeg har bestilt reservedelen. Min viser desværre to fejl, defrost error (som ventet), men også C-fan error. Det er den store blæser der sidder bagved og køler bl.a. kompressoren. Øv, den kan jeg ikke lige finde som reservedel. Men jeg må have køleskabet ud i morgen, og tjekke om den blæser slet ikke kører.

Du kan læse om fejlkoderne her:

https://removeandreplace.com/2015/08/10/samsung-refrigerator-error-codes/

Hej Brian

Jeg har nu også undersøgt en hel del omkring køleskabe og hvad der kan gå galt når temperaturen ikke er som ventet. Du spurgte tidligere til om der ikke burde være 2 kompressorer. Det er der ikke, der er kun 1 kompressor som køler fryseren og når temperatur sensoren i køleskabet så melder at den er varmere end hvad den er sat til, så sættes der gang i en blæser (Evaporator fan) som sender den kolde luft fra fryseren ind til køleskabet via de kanaler du kan se bagerst i køleskabet. Det er også her den kolde luft kan give rim når den møder den varmere luft i køleskabet (Det er her vores ven drænvarmeren kommer i spil, da den afrimer med intervaller når kompressoren ikke kører   )

Efter mine observationer tidligere i dag, så slog det mig at den køler indtil køleskab og fryser kommer ned på de temperaturer som jeg har sat dem til via display. Herefter rykker temperaturen på displayet ikke mere, men min egen temperatur måler viser at den stiger inden i køleskabet (Jeg måler bare ved at lægge et grill termometer direkte på pladerne).

Jeg har så prøvet at trække strømmen og sætte den til igen med det samme, hvorefter temp på display nu viser, hvad jeg tror er de reelle temperaturer. Ca 3-5 minutter efter, så begynder kompressoren og den køler nu igen.

Først havde jeg en mistanke til at det kunne være temperatur sensorerne der var gået, men da begge temperaturer på displayet stopper ved den fastsatte temperatur og derefter ikke rykker sig mere, så er min mistanke nu på selve styreenheden (Printpladen ovenpå køleskabet)

I morgen vil jeg teste sensorerne af med et multimeter og også se om jeg kan teste selve printet. 

En ny styreenhed koster omkring 1000 kr så det kunne være værd at tage chancen også :-)

Tak for tilsendte fejlkoder. Jeg er dog lidt usikker på hvordan jeg ser dem? Er det at holde vacation og power freeze inde og så trykke fridge når den blinker? For det er Load status som egentligt bare skriver at kompressoren er på og at blæseren kører ved lav, etc.. Men hvordan finder du de koder med at der er fejl på Cfan?

Mvh Chris

Hej Chris! Ja, jeg havde altid troet at den havde separat kompressor til køl og frøs, men den har kun separat køleelement. Sådan som du beskriver det, er sådan de fleste køleskabe virker ja, men ikke et Samsung Twincool, som vores er. Køl og frys er her helt adskilte, der er ingen forbindelse mellem dem, det er derfor lugte mellem køl og frys ikke kan blandes. Det vi ser der iser til i køleskabet, det er netop køleelementet, og ovenpå køleelementet sidder afrimeren, som også ises til.

Nye du skal aflæse fejlkoderne, så skal du netop holde Power freeze og vacation inde, i ret lang tid faktisk. Det første dee sker er at holde displayet slukker, og så Lie efter lyser alle lamper, du må ikke slippe knapperne endnu, først når display igen bliver sort, og den begynder at sige en biplyd. Hvis der ingen fejl er, så forbliver displayet sort, hvis den som på mit kan se der er fejl, så lyser dele af displayets tal op. 

Lad mig høre mere om hvad du kan måle dig frem til, god jagt.

Brian

Annonce

Hej Brian

Netop som jeg troede at jeg havde knækket hvordan det virkede   

Jeg fik tjekket fejlkode, men jeg har en F-10 e hvilket jeg ikke kan finde noget om hverken på den side du linker til eller samsungs egen liste. 

Synes stadig at det er suspekt at temp. På displayet ikke rykker sig selvom temp inden i gør. Det burde den vel? 

Mvh Chris 

Hej Chris!

Ha ha, men din beskrivelse er jo sådan de fleste virker, så helt galt var det jo ikke.

Jeg tror du kigger i det forkerte fejlkodeskema, scroll længere ned, så finder du et mindre fejlkodeskema som passer med vores, her står der kun 1-13. Jeg får en fejl 7 og 12. 

Ja, det er mærkeligt med temperaturen. Min gør det samme. Det er kun lige når man slukker og tænder, at den viser de rigtige temperaturer. Jeg tror bare det er sådan de er konstrureret. Min køler stadig fint siden jeg sidst optøede isen, men den er nok snart helt iset til igen. 

Mvh. Brian

Lige en update herfra, jeg har skiftet nogle dele, men det var desværre ikke 100% succes.

Men jeg modtog mine dele i fredags, det var et komplet kit med afrimer, køleelement, drænvarmer, temperatursensor og termisk sikring.

Jeg har skiftet afrimer og den termiske sikring. Drænvarmeren udskiftede jeg ikke alligevel, den var popnittet til køleelementet, så ville være umulig at fjerne medens den er monteret i køleskabet. Men jeg tror nu heller ikke den fejlede noget, udover lidt rust. Jeg målte den gamle og nye afrimer igennem, de målte ens, så jeg er ikke sikker på den gamle fejlede noget. Så vidt jeg kunne se på nettet, så var den nye vist af en lidt nyere type, så jeg skiftede den alligevel. Temperatursensoren var dog en ældre type, men både den nye og gamle målte ens, den skiftede jeg derfor ikke. Den termiske sikring derimod, den gamle var gået, så den blev skiftet, hvorfor den var gået, er så spørgsmålet. Men nu melder køleskabet ingen defrost fejl mere.

Men men, den melder stadig fejl ved blæseren der sidder ved kompressoren. Kan se den slet ikke drejer rundt når kompressoren kører. Jeg har haft blæseren ude, den drejer ikke stramt rundt eller noget, har sat 9V til den, og den drejer så fint rundt. Udover de to ledninger til strømmen, har den også en gul ledning, ved ikke hvad den er til, men det er nok noget sensorværk. Har målt ledningen igennem, ingen problemer med selve ledningen. Det kan selvfølgelig godt være noget i motoren i forbindelse med den gule ledning der er i stykker, men jeg tror mere selv på fejlen ligger et andet sted. 

Det er bare mærkeligt, at køleskabet slet ikke føles varmt eller noget, og både køl og frys køler fint nok. Det er ellers sådan nogle symptomer jeg kan læse folk har, når de netop har et problem med blæseren ved kompressoren.

Der er derfor desværre nok dømt nyt køleskab, et side-by-side igen, så må jeg leve med at den nye bliver en del dybere, og skal så bare lige finde ud af hvordan jeg få den igennem mine smalle dørkarme. Indtil da, tror jeg bare jeg giver blæseren permanent 12V via en ekstern strømforsyning


Hej Brian

Jeg har også besluttet mig for at købe nyt, men det bliver 2 separate skabe fra Siemens. De har en dybde på 62 og en højde på 187, hvilket er helt perfekt. Det betyder dog at jeg skal lave mit indbygnings skab en smule bredere, men det er nu ok da det nuværende står yderst i køkkenet.

Uanset er jeg dog ikke helt klar til at opgive Samsung skabet:

Jeg har tjekket fejlkoder og sammenholdt med den manual du har sendt (tak den er fantastisk at have) og det viser sig at den fejler med:

REFRIGERATOR DEFROST ERROR

In the refrigerator room, if frost removal mode is finished due to limited time of 80 minutes. Error is displayed.

Det kan enten være afrimeren eller sensoren som jeg læser det.

Jeg skal fra Århus til Gentofte i weekenden, så hvis du ikke har smidt dit køleskab ud, så kunne det måske være at jeg kunne afprøve nogle af dine elementer for at se om vi kan redde patienten?

Du kan evt bare skrive på min mail 

Pft.

Mvh Chris

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis