Gipsloft - retning. Igen.

Hej!

Skør af input fra fagfolk, gør-det-selv folk og alt derimellem skal jeg lige have konfirmeret tilgangen til mit gipsloft:

Der sidder forskalling 30c-c og jeg vil montere 1. lag gips parallelt med forskalling (gul plade) og 2. vinkelret på forskalling (rød plade). Således får alle kortkanter understøttelse fra forskalling i yderste lag og jeg behøves ikke yderligere båndstål etc. Korrekt? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det betyder så at der bliver 30cm mellem skruer på de lange kanter - er det for langt? Ja, undskyld - men det er en jungle med hver producents vejledning osv. 

" skør af input" Så er det næsten farlig at komme med flere input. 

Jeg har kun set 2 lags gipsloft lagt op så 2. lag var lagt parallel med 1 lag. Men sådan at 2. lag var forskudt både på lange samlinger og korte.  

Det gøres ved at 1. lag begynder med en hel plade. 2. lag skæres så 30 cm af på både langs på 1. række og kort på 1. plade. Vil man gøre det rigtig godt monteres små ekstra forskalling 210 cm  fra endevæg og pr 240 cm så kan 2. lags kortkanter skrues fast. Ligeledes hele vejen langs ende mur.  

Husk at 2. lags kortkanter skal skæres ca. 30 grader smig, så der bliver plads til spartel. 

Ellers skal der jo være 1 forskalling langs muren med 25 cm  til midt på nr. 2 og - derefter 30 cm cc.  For en sikkerheds skyld kontrolmåles fra muren til midt 4. forskalling = 90 cm og 5. = 120 cm

Hvis man laver det med 1 lag gips så skal der være 20 cm afstand ved 1. forskalling, fordi man skærer spartel kant væk inde ved muren. Så 1. plade er i realiteten kun 115 cm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
FrederikHH skrev den 03-09-2018 15:43:58

Hej!

Skør af input fra fagfolk, gør-det-selv folk og alt derimellem skal jeg lige have konfirmeret tilgangen til mit gipsloft:

Der sidder forskalling 30c-c og jeg vil montere 1. lag gips parallelt med forskalling (gul plade) og 2. vinkelret på forskalling (rød plade). Således får alle kortkanter understøttelse fra forskalling i yderste lag og jeg behøves ikke yderligere båndstål etc. Korrekt? 

Korrekt

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Maf, så de 30cm mellem skruerne på de lange kanter er ok i yderste lag?

I en anden tråd der kører nu er der kommet dette gode råd. "læs så først "Hvor Går Grænsen - gipsplademontage" (flere gange   ), inden du går i gang"

Jeg har ikke læst den og ved derfor ikke om det bekræfter eller modsiger din metode. 

Søgte lige på den, men det er åbenbart en der skal købes   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce

Ja når du bruger armeringsbånd i spartelen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også