Skal jeg bruge vindpap i mit flade tag ?

Hej Alle.

Jeg er igang med at renovere en bygning med flat tag. Alt loft og isolering er taget ned, så når jeg kigger op ser jeg de træplade som tagpappet er direkte oven på. Planen er nu at opbygge det nye tag således:

1. 145mm lambda 32 isolering (der er ikke plads til mere, når der skal være 50mm luft)
2. 2mm tråd (for nemhedens skyld, da jeg gerne vil vente lidt med forskallingen)
3. 22mm høvlet forskalling
4. Damspærre
5. OSB3 13mm (limet og med gummifuge langs væggen)
6. Gips 12mm (fuget langs væggen.)

Mit spørgsmål er, skal jeg have vindpap ovenover mit isolering, altså mellem isoleringen og de 50mm luft ?

Jeg høre også gerne kommentar til min opbygning general.

På forhånd mange tak.

Mvh
Morten

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke isoleringstypen. Men hvis det er noget der ligner rockwool støbebats eller lignende hårde materiale så  behøver du ikke vindpap. Den udluftning der "blæser" i det 50 mm hulrum, skal jo nødig blæse et stykke ned i isolering. 

Iøvrigt ville jeg have dampspærre op sammen med din tråd, og så 2 lag forskalling på tværs af hinanden under dampspærre. Det er for at give plads til elinstallationer m.m. så dampspærre ikke bliver gennembrudt. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

men hvorfor bruge osb plader du kan monter gips direkte på forskalling !!!! Det er ganske normalt.

Hej mfrost.

Mange tak for input

Det er der to grunde til, jeg har læst at der er større risiko for at gipsen revner i spartlingerne når der kun er 1 lag, hvilket man kan modvirke med 2 lag gips, eller 1 lag gips og 1 lag osb. Osb har jo så bare den fordel at den kan holde noget mere hvis der er noget man vil have skruet op. Ulempen er selvfølgelig at det koster lidt mere.

Mvh

Morten

Har bare dårlige erfaringer som så mange andre med osb og det er skimmel og svamp i dem, vil du have 2 lag op så er det klart anbefalelsesværdigt med 2 lag gips, jeg har nu kun selv 1 lag på forskalling og ikke en eneste revne.

Annonce

Igen tak for input, jeg havde ikke hørt det med skimmel og svamp, det vil jeg da lige undersøge da det selvfølgelig ikke er noget vi er interesseret i. Det ville selvfølgelig være nemt og billigt med kun 1 lag gips. Problemet er jo så bare at man ikke kan skrue en skrue i uden at perforerer dampspærren.

I vores tidligere hus og vores nuværende har vi ét lag gips på alle lofter. Ingen revner overhovedet. Også selvom vi lige har fået renoveret loftrum og tag, og håndværkerne har buldret rundt!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej Wezio.

Mange tak for svar, det vil jeg helt sikkert overveje, det er en del penge samt tid der er at spare

Du perforer netop IKKE  dampspærre når den placeres rigtig. Nemlig 44 mm oppe ( 2 x forskalling ) Alle anbefaler 2 lag gips, men jeg har 1 lag gips i 2 stuer, baggang og bad. Det første lavet for ca. 15 år siden. Der er ikke en revne at se. ( med en lygte kan man se at spartel er lidt sunket et par steder, men det er jo en anden sag) 

Du kan jo fæstne et målebånd op under din forskalling, og så tage billeder. Det fremmer hukommelsen, så lamper eventuelt kan skrues op i forskalling hvor det er muligt. Med 2 lag gips kan en almindelig rawlplug holde de fleste lamper hvis det ikek er muligt at ramme træ. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik.

Rigtig god pointe, igen mange tak.

Mvh
Morten

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også