Udskiftning af stikkontakter.

Hej.  

Jeg har en lysdæmper og dob. stikkontakt som jeg gerne vil udskifte til en afbryder og Dob. Stikkontakt. 

Men man kan købe en afbryder med sløjfeklemme. Hvad er det? Og skal jeg bruge den eller skal jeg bare købe en alm afbryder?

Og kan man bare udskifte en lysdæmper til en afbryder ved at sætte ledningerne lige over som de er eller skal jeg til at finde ud af hvordan det skal sættes sammen?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis nullen ikke er monteret i lysdæmperen, har du ikke brug for en afbryder med sløjfeklemme. Og skulle den være monteret i lysdæmperen, kan du samle den i en samlemuffe. Fase og mellemledning monterer du bare lige over i afbryderen. Hvis du sætter et billede ind, vil du få en måske mere fyldesgørende anvisning.


fase

Gør følgende:

1. Køb en ramme for 1 afbryder og 1 stikkontakt med afbryder.

2. Køb en alm enpolet afbryder og en dobbeltstikkontakt uden ramme

3. alle dele kan udskiftes 1 til 1. på lysdæmperen er en brun og blå ledning (+ og minus )dem flytter du over i den nye afbryder. HUSK at stikke elledningerne bagfra gennem rammen først!!

4. Der går en "lus" fra afbryder til stikkontakt på både + og minus. Flyt dem over på den nye komponent. Muuuuuligvis får du lidt problemer med fastspænding med de små kkøer i siderne, da det ser ud som om de gamle komponenter er "begravet" i vægbeklædningen. Dette kan afhjælpes ved, at du køber lange træskruer (de hænger på samme hylder som afbryderen. Disse skruer skifter du ud med kløer og elastikken og skruer igennem bagklædningen istedet.


 

uldal: Husk for forståelsens skyld at der ikke er noget der hedder + og minus i vekselstrøms installationer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Uldal, der er meget af det du forklare der er rigtig,..👍🏻 men os noget der er forkert.

Jeg finder det lidt mærkeligt at du ved hvilke farver der sidder i lysdæmpere uden trådstarter har oplagt et billede.

Lysdæmperen har 1 fase klemme og denne ledning kunne godt være brun, men den kunne alså sagtens være andre farver.

Så har lysdæmperen en mellemledning  det er denne ledningen der kommer spænding på når lysdæmpere tændes og lampen lyser ,denne ledning kunne være mange farver,det kommer helt an på hvad elektrikerne har valgt.

Og der er ikke plus og minus i en lysdæmper (eller fase og nul) hvis der kun er 2 ledninger monteret i hver sin klemme, så er der kun en fase og en mellemledning.

Så trådstarter skal ikke blive forvirret hvis der ikke er en brun og blå ledning monteret i lysdæmperen, ellers så lig et billede ind så kan vi bedre vejlede.

Hej igen. 

Nu har jeg åbnet dem så I kan se hvordan det hænger sammen. Håber I kan give mig en løsning og undskyld at jeg ikke havde taget de billeder før.  





Det øverste er dæmperen hvor der nu skal være en afbryder. De 2 næste er dob stikkontakten. Der går et Hvidt kabel fra dæmper til stikkontakt. 

Håber I kan hjælpe

Annonce

For at starte fra bunden af:
Sort ledning er nul, og skal i blå klemme på ny stikkontakt.
2 Hvide ledninger er fase, og skal begge i brun klemme på stikkontakt.
Den ene hvide ledning fra stikkontakten er sikkert en lus (en lille stump ledning) der går op til dæmperen.
Den hvide i dæmperen skal på brun klemme i afbryderen.
Den anden ledning(brun/rød) skal på grå klemme i afbryder.
Kan ikke huske om der stadig er farver på klemmerne, på de nye fuga modeller... det er snart længe siden jeg har haft en mellem hænderne   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Og så vil det komme til at se pænt ud hvis du skiftede både afbryder og stikk. De skal så i en fælles ramme. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak det prøver jeg. Yep begge skal udskiftes med ramme.  


Mange tak for hjælpen.    

Køb f.eks. LK Fuga Soft 63 den har en lidt bred ramme og derfor en den bedre til at skjule hullet i væggen. Ikke så kritisk med bredden. F.eks. denne ramme https://www.harald-nyborg.dk/p3871/fuga-softline-63-2-5-modul-graa

Fås i grå, hvid og sølv med matchende tangenter (knapperne du trykker på). Og så skal der selvfølgelig lige en ny stikkontakt https://www.harald-nyborg.dk/p7930/...bbelt-graa og måske en lysdæmper til. Din model er en LK drejelysdæmper. Den kan du genbruge men køb ny tangent til den https://www.harald-nyborg.dk/p7113/...daemp-graa

Det hele kan købes hos Harald Nyborg eller hos diverse online shops.

Sådan ser det ud i hvid (dog enkeltstikkontakt i min opstilling).

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis