Montering af ledninger på motorværn danfoss ct10-b

Hej

Jeg har en pumpebrønd med en pumpe som desværre er blevet pillet fra, så nu vil jeg godt have den tilsluttet igen og se om pumpen virker.

Så håber i kan være behjælpelige med hvordan ledningerne skal tilsluttes.

Der er 3 sorte 1 blå og 1 brun, den brune ser ud til at være brugt som jord.


Pfh. Mange tak :-)

Mvh.

Thomas

Hej Jeg har en pumpebrønd med en pumpe som... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En trefaset motor har ikke noget at bruge 0 til. De 3 faser udligner hinanden. Så korrekt tilslutning til 3-faset motor er tre faser og jord - i alt 4 ledere (ledninger).


Søren O

Det er næppe montering af nulleder der er skyld i at HPFI slår fra, eller at den blå ikke er i kl.14. Det er nærmere din pumpe, og det viser jo desværre "bare" at der er overgang på den. Det var vel hele meningen med øvelsen at se om pumpen virker. 

Men for en sikkerheds skyld prøver du at tage de 3 motorledninger af og tænder relæ igen uden at pumpen er monteret. Så vil jeg formode at hpfi holder, ellers det kablet ud til relæet der er fejl på. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svarene.

Jeg har gravet brønden fri og det viste sig at tidligere ejer havde fjernet pumpen så ledningerne bare lå i vandet.

Hmm, ikke for smart.

  Ja så kommer alle vore teorier jo på glatis  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej igen

Jeg havde minsandten en dykpumpe stående men det er en 230v kan den så ikke bare monteres på den ene fase og nul i klemme 96 eller hvordan gør jeg det? 😊

Det er faktisk lidt mere kompliceret, at få 230 v igennem sådan et relæ.  Men hovedstrømmen til relæet skal ikke gå igennem styrekredsen. Det er de små kontaktdele ikke beregnet til. Termodelen ( den nederste) har et integral udløse system hvilken gør at den udløser hurtigere ved skæv belastning, så man skal sørge for at motorstrømmen kommer igennem alle 3 kredse i den. Så du må kun bruge 1 fase ind på kl. 1 øverst. Nulleder fra huset bliver i kl.13, men der lægges en lus videre ned på kl. 6 i bunden og der lægges lus imellem kl. 3 og kl. 5 øverst. Så får du lige belastning og de 230 v kommer ud til pumpen på kl. 2 og kl. 4 nederst. 

Altså strøm i 1 fase går igennem relæet og strømmen i nulleder går 2 gange igennem relæet. Det giver 3 ens strømme igennem termorelæet. 

Så vidt hovedstrømmen  og jeg  jeg meget gerne give dig forklaring på styrestrømmen men det kommer først efter et par opklarende spørgsmål. 

Jeg skal lige vide hvad pumpen skal bruges til, er det havevanding, er det kloakpumpe og om den har overbelastnings skring indbygget. Og hvordan ønsker du den skal styres, skal der være trykafbryder, startes den bare manuelt, eller starter den med en svømmer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar endnu en gang 😊

Det er en pumpe der skal pumpe regnvand fra en brønd i nedkørsel og op til en anden brønd der har forbindelse til skelbrønden. Jeg ved ikke om pumpen har overbelastning sikring, det er en gammel pumpe (Flygt K550) så har ikke kunne finde data på den, så det er derfor jeg gerne vil have at motorværnet slår fra hvis den blir overbelastet. 

Den startes med svømmer.

Mvh.

Thomas

Og den svømmer er indbygget i pumpen? Hvis den er det, sidder overstrømsbeskyttelsen i pumpen med 99,9% sikkerhed.

Det betyder, at du kan erstatte dit motorværn med en dåse eller fjerne indmaden og samle en fase, nul og jord med samle- eller kronemuffer. De ledninger, der ikke skal bruges afsluttes med samlemuffer. I den ende, hvor pumpen tilsluttes, bruger du en stænktæt dåse, som du forbinder kablet fra motorværnet med kablet fra pumpen. Du kunne anvende brun, blå og gulgrøn. 


fase

Der er jeg fuldstændig enig med Fabrin. Når det er en 230v kloak pumpe, så er den i princippet beregnet til at køre fra en stikkontakt. Så det relæ og motorværn er overflødig i den sammenhæng. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis