Hvordan finder man skjult ikke-strømførende ledning?

Jeg har overtaget et hus med 2 udendørs lamper monteret på muren. Jeg kan ikke tænde dem og kan ikke finde ud af hvor de er tilsluttet. Har haft elektriker på sagen, som opgav efter 3-4 timer efter at have åbnet diverse rosetter, samledåser, afbrydere, m.m.m.

Begge lamper er tilsluttet til installationskabel uden videresløjfning. Så første udfordring er at finde den anden ende af kablerne, så de kan tilsluttes strøm og derefter en afbryder.

Der findes masser af detektorer, der kan finde strømførende skjulte kabler, men hvad gør man, når der ikke er strøm på kablet? 

Findes der en type detektor, der kan finde kobber skjult i muren - eller tør jeg prøve at slutte strøm til de “døde” kabelender ved lamperne og derefter bruge en almindelig detektor til strømførende ledninger til at finde den anden ende af kablerne?


Venlig hilsen

Kresten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sluk for strømmen på hele tavlen og sæt et bilbatteri til med sikring på og så en følsom detektor. Det har reddet mig engang

Hvis ikke lamperne har været tilsluttet, så de lyste hele døgnet, må der være en afbryder. Hvis du sættet spænding på fra lampen, har du måske en change for at finde kablet med din detektor. Du kan komme ud for at der går en sikring. Tit gør man det at der sendes en tone ud på kablet, og så søger med en søger, der er den anden del af udstyret.


fase

Køb en tonegenerator, den koster ca. det halve af en elektriker time.

https://www.avxperten.dk/a/tonegenerator.asp?gclid=CjwKCAjw8ajcBRBSEiwAsSky_bYEO4EfGVcxXEFfg4NQWuS8yY06thtkJp3RXR7nrkNpr0msAQp8hxoC1p8QAvD_BwE

Så kan du følge kablet... 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Tusind tak for gode og konstruktive ideer. Jeg prøver at “sende strøm baglæns” - og sådan en tonegenerator må jeg da også have. 😀

Tror ikke helt jeg forstår pointen med den tonegenerator, kan man ikke bare kortslutte nul og fase i den kendte ende og så bruge en gennemgangstester til at finde den i den anden ende?

Annonce

Jeg er ikke sikker på, hvad en "gennemgangstester" er. Men mit problem er, at hverken jeg eller prof elektriker kan finde den anden ende af kablet, som er tilsluttet lampen. Så jeg har forsøgt med tonegeneratoren at følge kablet inde i væggen.

perhans skrev den 10-09-2018 10:31:30
Tror ikke helt jeg forstår pointen med den tonegenerator, kan man ikke bare kortslutte nul og fase i den kendte ende og så bruge en gennemgangstester til at finde den i den anden ende?

 Hvis du ikke ved, hvor den anden ende er, så vil det være svært at tilslutte en gennemgangstester. 

Der må være en måde at tænde og slukke lamperne på. Det gælder så om at finde ud af, hvor afbryderen er.


fase

Nemlig - og de har været slukket siden jeg flyttede ind, fordi hverken jeg eller elektriker(ne) har kunnet finde den anden enden - og dermed kontakterne. Og den gamle ejer kan ikke huske, så nu leder jeg med tonegenerator langs med vægge, i samledåser, rosetter, kontakter, osv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis