Mit varmeanlæg taber vand

Jeg har i flere år konstateret, at mit varmesystem taber vand. Ikke meget. Det skal lige toppes ca. 1 gang om måneden. Jeg har længe troet, at det bare var en masse luft, der skulle forlade systemet, men efter denne sommer er jeg blevet lidt klogere: Jeg har afbrudt både fremløb og tilbageløb helt oppe ved min gaskedel, da der ikke har være behov for varme. Alligevel har systemet tabt vand. Jeg kan altså konkludere, at det er selve mit gasfyr der lækker vand. Der er ikke synlig læk, men jeg tænker at det flyder ud i kondensafløbet. Kan nogen herinde sige, hvad fejlen kan være ? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du tjekket at din tryksekspantionsbeholder er i orden? Når du tager trykket af dit varmeanlæg, skal du kunne måle ca. 1,5 bar på beholderens ventil.


Søren O

Er det ikke ca. 0,8 bar på der skal være i fortryk på ekspansions beholder ? 

Men du kan også se når du har trykket helt af anlægget, så skal det tage noget tid at fylde op igen. Hvis det fyldes tilo fuld tryk på 5-10 sekunder så er det trykekspansion det er galt med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Wow. Tror I har ret. Min gasmand nævnte noget om, at ekspansionsbeholderen var svær at pumpe op, og nok skulle skiftes næste gang. Tak folkens!


Ja Erik, du har helt ret. De 1,5 bar er anlægstryk når varmeanlægget er fyldt op med vand.


Søren O

Hvis din ekspantions beholder er punkteret, kan den ikke tage den varmeudvidelse der kommer i anlægge, når vand bliver varmet op. Og i det den ikke kan tage den udvidelse, kan trykket i anlægget overstige 2.5 bar. Når det sker åben din sikkerhesventil og lukke vand ud af anlægget for at bestykke både dig og dit varmesytem.

Jeg køre (kun) med et fortryk på 0,3 og et anlægstryk på 1.0. Det er mere end rigeligt i vores hus (med overetage), hvor der kun er 3,5 m til højeste punkt (øverste kant) på vores varmeanlæg.

Ps. Det er så også kun en trykekspansionsbeholder på 12 liter, størrelses er så nok lige lidt i underkanten til vort varmeanlæg. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis