Behandling af krydsfinerbord

Hej

Jeg har gang i et projekt med at lave et skrivebord/computerbord af krydsfiner hvor jeg har skåret ca 30 snit og limet dem sammen så det er skæresiden der bliver bordpladen. Jeg er dog kommet i tvivl om efterbehandlingen af det. 

Jeg ønsker ikke det skal blive gult og heller ikke for blankt (så naturligt som muligt). Min plan var egentlig at give det mat gulvlak da det var det en ekspedient anbefalede mig. Han sagde at det ville stadig blive lidt gult, men at det ikke kunne undgås - så det acceptere jeg. 

Jeg har dog efterfølgende hørt at man kan efterbehandle med sæbespåner, hvilket leder til mine spørgsmål. 

  • Er der nogen der har nogle erfaringer med efterbehandling med sæbespåner på et lignende bord? Kunne godt tænke mig at se hvordan det ser ud.
  • Hvor modstandsdygtigt bliver bord med denne behandling kontra lak?
  • Og hvordan gør man evt?

Har forsøgt at google mig frem til det men synes ikke jeg kan finde svar jeg kan bruge. Samtidig skal det siges at jeg er helt ny indenfor gør det selv, så ved ikke så meget (ved ikke engang hvilken træsort krydsfineren jeg har brugt er lavet af 🙃)

Håber nogle vil hjælpe. 

Pft, Espen

Billede af bordet som det ser ud lige nu:

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ved jeg ikke hvor du har dine oplysninger fra, men jeg vil helt klart anbefale en klar syrehærdende lak der ikke bliver gullig. Men du kan ikke lave om på træets farve som en klar lak på flotteste vis vil fremhæve.

 Alle former for sæbebehandling vil jeg ikke anbefale da bordpladen så vil virke som en svamp over for alle spildte væsker. 

X-fineren kan godt ligne birkefiner.

Husk at give pladen på begge sider hvis du vil undgå den slår sig.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter skrev den 01-09-2018 11:37:39

Nu ved jeg ikke hvor du har dine oplysninger fra, men jeg vil helt klart anbefale en klar syrehærdende lak der ikke bliver gullig. Men du kan ikke lave om på træets farve som en klar lak på flotteste vis vil fremhæve.

 Alle former for sæbebehandling vil jeg ikke anbefale da bordpladen så vil virke som en svamp over for alle spildte væsker. 

X-fineren kan godt ligne birkefiner.

Husk at give pladen på begge sider hvis du vil undgå den slår sig.


 Tak for dit svar Leif

Jeg tror jeg prøver med lakken da jeg helt ikke vil have det til at suge noget (der skal nemlig nok blive spildt en ting eller to på det med tiden). 😊

CygnusDK skrev den 02-09-2018 07:43:33

 Tak for dit svar Leif

Jeg tror jeg prøver med lakken da jeg helt ikke vil have det til at suge noget (der skal nemlig nok blive spildt en ting eller to på det med tiden). 😊

 Ja det er desværre før set at folks nydelsesmidler har en underlig tendens til at ende i og omkring tastaturer. Pøj pøj med projektet.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Prøv noget bordplade olie. Hvis du vælger en med lyse nuancer eks hvid olie eller drivtømmer grå så minimerer du de gullige nuancer 

Jeg har lavet et par tests i 2012 hvor jeg har lakeret xfiner stykker med vandbaseret gulvlak, det ene har stået i solen og det andet i skyggen i et par år - for at bedømme hvor gult det bliver.  I 2013 har jeg også smurt Danish oil på et stykke. 

Jeg har lige taget et par billeder, hvis det kan bruges. 

Annonce
Hej Cygnus.dk
Jeg så denne side, da jeg søgte på bordplader
Super fed bordplade du har lavet, laver du bordplader på bestilling ?
Mvh Mollie Molié
MMolie skrev den 13-12-2020 23:29:00

Hej Cygnus.dk
Jeg så denne side, da jeg søgte på bordplader
Super fed bordplade du har lavet, laver du bordplader på bestilling ?
Mvh Mollie Molié
Hej Mollie
Tak for rosen. 😊 Desværre nej - ikke som det er lige nu. Jeg bor i en lejlighed, så et projekt som dette er lidt dagligdags omvæltende da det fylder. Havde jeg boet et sted med lidt mere plads kunne jeg måske overtales. Men mon ikke du kan finde en herinde der kan hjælpe dig. 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis