Tagkrydsfiner og spærafstand

Jeg er ved at opføre en ny garage, hvor jeg som tag skal have tagpap på 15mm tagkrydsfiner. Jeg er i tvivl om, hvilken afstand jeg bør have mellem mine tagspær, for at taget bliver stabilt med 15mm tagkrydsfiner. Er her nogle, der har en idé om dette?   

På forhånd tak. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil sige 60, og så kan jeg anbefal xfiner fra jem og fix. Den er meget hård og billig ift. andre steder.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Gregeren skrev den 31-08-2018 17:44:07

Det kommer jo an på tagets frie spænd.

 Spærerne er 45x195 og spænder over 3,6meter, så afstanden kan i princippet være 1 meter, men er det mon for meget med 15mm krydsfiner?


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg mener et tag skal kunne tåle en belastning (snetryk) på 75 eller 100 kg/m2, så selv 60 cm spærafstand ved så "tynde" tagplader vil jeg mene vil være i overkanten.


Søren O

Fakta, på skrift, er nu bedre end hvad man nu engang går og tror, f.eks. hvad naboen lavede, i afstand, for 15 år siden.  

I henhold til vedhæftet tabel fra Selex, er max centerafstand for 15 mm, for Selex krydsfiner, 800 mm, for/til tag.

 

Bemærk at der kan være andre afstande, for givne fabrikater, så spørg evt. leverandøren om konstruktionstabel.

Bemærk også, alt andet lige, at OSB plader er ca. halv pris af krydsfiner.

At jeg så selv foretrækker krydsfiner, i steden for OSB, er noget andet.

Annonce

OSB er No-go herfra, jeg foretrækker absolut krydsfiner!   

Jeg holder mig til de 800mm som afstand. Dette fandt jeg i mellemtiden også andetsteds. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det er jo så max tilladt afstand. Jeg ville være mest tryg ved den overhead som 60cc giver.


Elektronikteknikeren

Pladerne er 122 x 244 eller 120 x 240 vil jeg tro. Når jeg laver sådan noget er det altid med noget der går på. Så man ikke får en samling der ikke sidder hen over et spær. Må man spørge hvad du har fået af pris på plader. Som jeg skrev så prøv at sammenligne dem med jem og fix. De er virkelig gode til prisen. ca. 60 er også den størrelse der passer med isolering, men det skriver du inter om.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
PeterR skrev den 01-09-2018 10:51:22

Pladerne er 122 x 244 eller 120 x 240 vil jeg tro. Når jeg laver sådan noget er det altid med noget der går på. Så man ikke får en samling der ikke sidder hen over et spær. Må man spørge hvad du har fået af pris på plader. Som jeg skrev så prøv at sammenligne dem med jem og fix. De er virkelig gode til prisen. ca. 60 er også den størrelse der passer med isolering, men det skriver du inter om.

 Hej Peter,

Tak for dit svar. Jeg har lige købt pladerne hos Jem&Fix, de er på tilbud til og med i dag. 

Jeg fandt et datablad i mellem nogle af pladerne, hvor producenten foreskriver 80cm spærafstand som maks, så den afstand går jeg med. 

Jeg har ikke planer om at isolere lige nu, men jeg vil ikke afvise at jeg gør det på sigt. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis