Oliefyr med integreret VVB, frakobling af VVB og tilkobling af ekstern VVB

Hej folkens

Vores oliefyr har en utæt VVB, dvs. der kommer forhøjet tryk i vores varmekreds via VVB.

Vores smed har sagt at det var muligt for ikke at skulle hoste op med alt for mange penge (i forhold til vores situation) at man kunne frakoble den interne VVB og sætte en anden VVB op og koble fyret på denne.

VVB skal så være en metro combi vvb, hvor "Varme frem" og "Varme retur" skal kobles på så fyret varmer vandet i VVB, "Kold vandværksvand" skal lige ledes kobles på og "Varmt forbrugsvand" ligeså.

Jeg er klar over det er aut. arbejde men jeg vil gerne forstå princippet i denne løsning.

Jeg kan se på vores fyr at der sidder 2 rør i toppen af VVB (går jeg udfra) 1 koldt og 1 varmt forbrugsrør.

I bunden sidder der varme frem og varme retur, i mellem dem sidder der en cirkulationspumpe og (hvad jeg tror) en shunt hvor man kan styre retur varmen.


Hvis man nu gør som vores VVSer forslår, hvordan i alverden vil fyret så varme vandet op, nu hvor man flytter hele "kredsløbet" både forbrugsvand og varmekredsen væk fra fyret? 

Vil der være en form for kredsløb igennem fyret for at kunne varme vandet over til VVB? 

Jeg kan ikke lige gennemskue dette princip     

66 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver at der er tilsluttet "varme frem og tilbage med cirkulationspumpe i bunden af varmtvandsbeholderen". Det må være cirkulationsrørene til fyret (mangler lige et billede). Disse rør skal frakobles, og føres over til den nye varmtvandsbeholder. Dette arbejde må du gerne selv udføre.

Derefter skal den nye varmtvandsbeholder have tilsluttet koldt brugsvand (husk kontraventil og sikkerhedsventil), og afgangsrøret tilsluttes afgangsrøret fra den gamle varmtvandsbeholder.


Søren O

Lidt svært at se på billedet her, men det rør med blåt klistermærke er retur rør og røret med cirkulationspumpe er fremløb

Når jeg fjerner vandværksvandet (som lige nu får trykket til at stige i varme kredsen) så vil jeg eliminere det problem.

Men vil der så ikke stadig sive vand ind i den gamle VVB fra varmekredsen på trods af at cirkulations rørene er koblet til den nye VVB, på grund af at der nu ikke er noget modtryk fra vandværksvandet

Jeg tænker lidt at siden vandværksvandet kan få trykket til at stige i varmekredsen, er det vel "varme spiralen" der er hul i, inde i VVB. 

Ved at sætte en ny VVB op, og koble rørføring dertil vil der vel stadig være en form for kredsløb gennem fyret og gennem VVB som er utæt   

Alle rør varm og kold brugsvand til den gl. vvb bliver vel ført udenom og koblet på den nye vvb. og den gl. vvb proppet af.  


Frank Chr. skrev den 30-08-2018 21:34:46

Alle rør (incl. varm og kold brugsvand til den gl. vvb skal bare proppes af. 


 Okay, så dvs. hvis ikke de bliver proppet af, så vil der komme vand ud af et/flere af rørene, netop fordi den er utæt inde i, korrekt?

Dvs. trykket i gammel VVB vil blive ens på begge kredsløb, men ikke løbe ud da den er proppet af.

Som min logik siger mig, så vil det netop kun være varm og kold brugsvand der skal proppes af, da man vil flytte varmekredsen til den nye VVB.

Messing klumpen med dreje knap (shunt??) den skal man ikke foretage sig noget med?

Ahaaaaa, så sådan som jeg forstår det nu, i og med man propper den gamle VVB af og kører på den nye, så bliver den gamle VVB faktisk lidt som en radiator i varme kredsen?     

Annonce

Alle rør til den gamle varmtvandsbeholder skal frakobles - og tilkobles den nye varmtvandsbeholder.


Søren O
Søren O skrev den 30-08-2018 21:53:40

Alle rør til den gamle varmtvandsbeholder skal frakobles - og tilkobles den nye varmtvandsbeholder.

 Men hvordan kommer varmen så i rørene?   

Så dvs det billede jeg har lagt op, med cirkulationspumpe, tryk ur, den messing ting som jeg vil kalde en shunt (har ingen idé om det er rigtigt) skal pilles fra fyret eller? 

Hvis den gl. vvb er en gennemstrøms er det kun varmt og koldt brugsvand der skal føres uden om (og ja så kommer den til at fungere som ekstra unyttig beholder til varmt kedelvand). Jeg tipper på at det er den indvendige kobberspiral med vandværksvand i den gl. vvb der er blevet utæt, siden trykket stiger. Der skal derudover så trækkes to rør (frem og retur) fra kedlen til den nye vvb. Altså koblet på til og fra rørene på kedlen. 

Du skal gå ud fra din varmtvandsbeholder. Der er normalt 4 rør tilsluttet. 2 rør til "varmespiral", som er tilkoblet fyret, og 2 rør til brugsvand (varm og kold). Ved første samling uden for varmtvandsbeholderen skiller du det ad, og laver ny forbindelse over til den nye varmtvandsbeholder (i alt 4 nye rør). Alle øvrige komponenter lader du bare sidde som de sidder nu.



Søren O
Frank Chr. skrev den 30-08-2018 22:16:05

Hvis den gl. vvb er en gennemstrøms er det kun varmt og koldt brugsvand der skal føres uden om (og ja så kommer den til at fungere som ekstra unyttig beholder til varmt kedelvand). Jeg tipper på at det er den indvendige kobberspiral med vandværksvand i den gl. vvb der er blevet utæt, siden trykket stiger. Der skal derudover så trækkes to rør (frem og retur) fra kedlen til den nye vvb. Altså koblet på til og fra rørene på kedlen. 

 Nu er jeg ikke lige sikker på hvad en gennemstrøms vvb er.

Det var også min tanke at den bare ville stå der og have varmt vand i sig lidt ala en radiator der er tændt på fulde hammer, dog er den isoleret så den holder nok lidt på varmen. 

Det lyder plausibelt at det er kobber spiralen, jeg ved i hvertfald med sikkerhed at det er pga den er utæt på vandværkssiden

Ja så man tager vel egentlig bare "varmt vand ud" og sætter på "varmt vand ind" på den nye VVB og "Varmt vand ind" på "varmt vand ud" på den nye VVB.

Propper forbrugsvand delen af på gammel vvb altså "varmt forbrugsvand" og tilslutningen til "vandværksvand" 

Tilslutter vandværksvand til nye VVB og kobler varmt forbrugsvand på den respektive udgang på ny VVB. 

Dvs cirkulationspumpe og hele det setup bliver siddende i fyret og har den samme funktion som det hele tiden har haft

Der er yderligere 56 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis