Vægge i garage, synlig sokkel.

Hej LDS.

Et spørgsmål angående en synlig sokkel, i en garage, som skal laves om til beboelse.

Sokklen er synlig cirka 10cm nu (UDEN der er lavet noget), og gulvet kommer yderligere 15 cm ned, for at få rette lofthøjde, så der tilsammen er 25cm blotlagt sokkelsten. Hvor 15 af dem cirka, er under udvendigt terræn.

Mit spørgsmål er så:

Hvordan arbejder jeg med denne, det dur jo ikke sådan der, når det skal være beboelse. 

Der bliver jo en slags kuldebro. Den sokkel der ses der, er samme højde som soklen udvendig. Muren er dobbelt lag opmuret i rødsten med flamingo kugler i hulrummet, så selve muren er isoleret, det er kun soklen, jeg er i tvivl om.

Noget forslag? :)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan isolere udvendigt, men jeg aner ikke om det er en løsning ift godkendelse til beboelse.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du vil skulle isolere så langt ned som muligt udvendigt, ellers vil kulden blive ledt op nede fra den kontakt mellem jord og sokkel hvor der ikke er isoleret.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja. Det er jeg klar over. Det drejer sig så om 3.5x7x3.5m (rundt om garagen) også ned til bunden af soklen/fundamentet. Alt andet lige er det ds en mulighed, muren op mod huset, kan jeg sjovt nok ikke gøre det ved.

Hvordan er muren ellers isoleret? Hvis garagen skal inddrages til beboelse officielt, skal der søges tilladelse og der skal isoleres op til nutidens standarder, som er mere isolering end hvad der kan være i muren. Udvendig isolering af hele muren vil være det mest effektive.


Elektronikteknikeren
Annonce

Muren er hulmur isoleret på alle 4 sider, regnede egentlig med, at det var nok til standarten? og der skal selvfølgelig i gulv og på loft.

Det kan du kun finde ud af ved en energirammeberegning.

Men hvis du kender bredden og typen på hulmursisoleringen, kan vi naturligvis komme det nærmere. Hvor meget isolering har du plads til i gulv og loft?

Her kan du se Rockwools estimat ved tilbygning:

https://www.rockwool.dk/vaerd-at-vide/bygningsreglement/projekttyper/tilbygning/


Elektronikteknikeren

I gulv er der plads til 350-400mm og samme på tag, er ikke hel sikker på væg. Der var 100mm hulrum som er fyldt op med grå flamingokugler med lim.  

Jeg er ved at bygge nøjagtig samme løsning i garage. Den løsning jeg går efter pt. er at fjerne 3 cm er sokkel overflade, så den 3 cm ind bag nederste række af mursten. I de 3 cm fastgøres 2 cm flamingo. Både mur og flamingo vandskures herefter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis