Lægning af plankegulv

Jeg skal til at lægge et nyt plankegulv, - iøvrigt efter anbefaling her fra siden.

Tykkelsen af fyrplankerne er 28 mm, og der er not og fer i enderne.

Forhandleren sagde at jeg ikke skulle spekulere på at have samlingerne præcis over strøerne, når der var not og fer. Jeg er lidt usikker på om det er korrekt?
Jeg har ca 90 cm i mellem strøerne, som i virkeligheden er de bjælker der holder 1. salen. Dvs de er ret massive og ca. 20 cm brede.


Morten

Lund

\"Once I thought I was wrong, but I was mistaken...\"
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal lave samlingerne over strøerne vil du jo skulle korte plankerne op. Herved fjerner du netop den not og fer der ellers sikrer en god samling i enderne af plankerne. Så lav du bare gulvet med flyvende skaringer.

Venligst Njord

MVH Njord
Citat fra "njord"

Hvis du skal lave samlingerne over strøerne vil du jo skulle korte plankerne op. Herved fjerner du netop den not og fer der ellers sikrer en god samling i enderne af plankerne. Så lav du bare gulvet med flyvende skaringer.

Venligst Njord



Der ved jeg nu ikke:

Hvis man korter dem op kan man jo ligge de afsavede ender ud mod væggen. det kommer da også an på rummets mål kontra plankerne.

Jeg limede not og fjeder i enderne og lagde dem midt på bjælkerne med et minimal spild., sidste sommer.

Plankerne lå min. 3 uger i rummet først for at have rummets fugtighed.
Jeg monterede først en 5 cm bred skumstrimmel på bjælkerne, for at undgå evt. knagende senere.
Alle planker blev skruet (skjult i noten)fast med montaflex skruer ( disse forsænker selv hovedet.)
Hele vejen rundt har jeg cirka 10 mm luft til væggen.

:lol:

Med venlig hilsen

Søren
Det er rigtigt at du kan samle på bjælkerne hvis der ikke skal samles mere end 2 plnaker i rummets længde ! Ellers skal du være meget heldig med afstanden mellem strøerne og længden på plankerne.

Fint at holde en afstand til vægene, men denne sprække skal så fuges med en fuge for at hæmpe støjen, hvor der er hul vil der også komme støj gennem !!

Dette fænomen beskrives i meget materiale om fx opsætning af gipsplader. Altså uden fuge vil du få transmision af støj mellem etagerne og rummene ! Og denne fuge kommer under fodlisterne så den er ikke synlig når du er færdig med gulvet.

Venligst Njord 8)

MVH Njord
90 mellem strøerne mener jeg er ret meget ved 28 mm planker.
Er det fyr?

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Det går - jeg har samme planker og strø-afstand (originalt fra '43). Det giver sig lidt, men fer-not gør jo netop, at vægten forplantes over et større areal. Men jeg ville da foretrække en væsentligt mindre afstand, hvis muligt.
Det kan løses ved at lave hjælpestrøer.

Mht. lyd - jeg smider altid en gang rockwool ned, når jeg laver nyt gulv, netop for at dæmpe både lyd og træk (det er faktisk utroligt, som det kan trække gennem en etageadskillelse, som jo burde være tæt....)

Mvh.

Jan R.
Annonce
Ja det er fyr.

Plankerne er 5.10 og rummet blot 3.90, men for at undgå spild skal de jo skæres op alligevel.


Morten

Lund

\"Once I thought I was wrong, but I was mistaken...\"
Jeg har lagt 180x25 fyrplanker. Strøafstanden er ca. 60 cm.
Der er mange endesamlinger mellem strøerne det er ikke noget problem.

Ved en afstand på 90 cm ville jeg ikke være helt tryg.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej
Ja jeg vil nu også lægge ekstra strøer ud så afstanden blev halveret.
Det tager lidt ekstra tid, men det er en gang og ellers risikere at ærgre sig over at det højest sandsyndlig gynger lidt.
Efter målene og Planke længden kan du udnytte det meget effektiv.

1 Planke 287 cm +103 cm rest 223 + rest 407
2 Planke 390 cm(Her tager du Rest 407)
3 Planke 103 cm + 287 cm Rest 407 + rest 223
4 Planke 390 cm ( Her tager du Rest 407 cm)
5 Planke 195 + 195 cm (Her tager du rest 223+223).

Husk at banke plankerne godt sammen med en stump rest planke,
Evt. skrue restplanken i for at holde planken mens du skruer planken fast, hvis du er ene om at lave det.

smile

Med venlig hilsen

Søren
Hej

Efter at have nærlæst indlægget kan jeg godt se at afstanden er opgivet imellem bjælkerne (håndværkere opgiver gerne centerafstand eller midt/midt) så min anbefaling "krymper lidt".

Den anbefalede centerafstand er 86 cm. ved 28 mm plankegulv.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis