Lægning af plankegulv

Jeg skal til at lægge et nyt plankegulv, - iøvrigt efter anbefaling her fra siden.

Tykkelsen af fyrplankerne er 28 mm, og der er not og fer i enderne.

Forhandleren sagde at jeg ikke skulle spekulere på at have samlingerne præcis over strøerne, når der var not og fer. Jeg er lidt usikker på om det er korrekt?
Jeg har ca 90 cm i mellem strøerne, som i virkeligheden er de bjælker der holder 1. salen. Dvs de er ret massive og ca. 20 cm brede.


Morten

Lund

\"Once I thought I was wrong, but I was mistaken...\"
Jeg skal til at lægge et nyt plankegulv, - iøvrigt... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kære alle,

tak for hjælpen og de mange anbefalinger.

Det er faktisk centerafstanden jeg har opgivet -selvom det ikke fremgik helt klart.

Jeg har tænkt mig at ligge en gisplpalde samt rockwool i etage adskillelsen.

vh
Morten

Lund

\"Once I thought I was wrong, but I was mistaken...\"
Jeg skal til at lægge nyt køkkengulv i 30x180 mm fyrretræsplanker og har siddet og læst på forskellige lægningsvejledninger - herunder denne tråd på LDS.

En ting der undrer mig dybt er at alle vejledninger tilsyneladende anbefaler at plankerne stødes helt tæt sammen ved lægning.

Jeg kan godt forstå at man skal støde tæt (og evt. lime) ved endestødssamlinger, men skal der ikke være plads til at plankerne kan arbejde/udvide sig "på tværs"? eller tager befæstigelsen sig af det? (jeg regner med at bruge montaflexskruer fordækt gennem feren). De øvrige gulve i huset, som er fastgjort med synlige søm for ca. 75 år siden har alle et lille gab (1-2mm) mellem hvert brædt.

Alle gode råd om emnet modtages gerne. De tekniske detaljer er som følger:

Nye fyrretræsplanker 30x180x3870mm, endenotet, ovntørret
Bjælkecenterafstand varierende mellem ca. 600mm og 900mm

jeg regner med at bruge montaflexskruer i ca. 4mm x 65mm
(og iøvrigt forbore med et lidt mindre bor). Lyder dette helt vanvittigt?

mvh thomas
Hej Thomas

Ifølfe bogen "Træ 41 - Lægning af trægulve" kan du med et 30 mm gulv gå op på en støafstand på 950 mm i en bilig.

Jeg kan kun anbefale at købe denne bog inden du går i gang.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der er nok ikke sket noget nyt på denne front de seneste år, men min problemstilling er lidt mere svær...

Jeg har en strøafstand på 160 cm (center til center). Der er pt. et plankegulv fra 1960, som nu skal udskiftes. Tykkelsen er på ca. 3 cm, og den er for lille. Det er ikke til at lægge hjælpestrøer ned i alle rum.

Har nogle et bud på mulige konstruktioner?

Et par tømre har budt på at lade det eksisterende gulv blive liggende til at stage det ned og lægge nyt gulv med en tykkelse på 3,5 cm.

 

mvh

Nicolai

Annonce
Skrevet af ths på 29 apr 2004 09:41
Jeg skal til at lægge nyt køkkengulv i 30x180 mm fyrretræsplanker og har siddet og læst på forskellige lægningsvejledninger - herunder denne tråd på LDS.

En ting der undrer mig dybt er at alle vejledninger tilsyneladende anbefaler at plankerne stødes helt tæt sammen ved lægning.

Jeg kan godt forstå at man skal støde tæt (og evt. lime) ved endestødssamlinger, men skal der ikke være plads til at plankerne kan arbejde/udvide sig "på tværs"? eller tager befæstigelsen sig af det? (jeg regner med at bruge montaflexskruer fordækt gennem feren). De øvrige gulve i huset, som er fastgjort med synlige søm for ca. 75 år siden har alle et lille gab (1-2mm) mellem hvert brædt.

Alle gode råd om emnet modtages gerne. De tekniske detaljer er som følger:

Nye fyrretræsplanker 30x180x3870mm, endenotet, ovntørret
Bjælkecenterafstand varierende mellem ca. 600mm og 900mm

jeg regner med at bruge montaflexskruer i ca. 4mm x 65mm
(og iøvrigt forbore med et lidt mindre bor). Lyder dette helt vanvittigt?

mvh thomas

Det skal bankes helt sammen, da det kan forventes af det tørre lidt mere ud når det er lagt.

Jeg ville benytte 4.2 x 75 mm plataflex eller 4.5 x 70 mm kvatro skruer.
Skrevet af nifohas på 28 jul 2009 11:07
Der er nok ikke sket noget nyt på denne front de seneste år, men min problemstilling er lidt mere svær...

Jeg har en strøafstand på 160 cm (center til center). Der er pt. et plankegulv fra 1960, som nu skal udskiftes. Tykkelsen er på ca. 3 cm, og den er for lille. Det er ikke til at lægge hjælpestrøer ned i alle rum.

Har nogle et bud på mulige konstruktioner?

Et par tømre har budt på at lade det eksisterende gulv blive liggende til at stage det ned og lægge nyt gulv med en tykkelse på 3,5 cm.

Hvad er årsagen til at der ikke kan monteres hjælpespær ?
For ville klart være den optimale løsning.
Ok, du har ret. Alt kan jo lade sig gøre, men vi havde egentlig ikke tænkt os at fjerne eksisterende rørføring, der er trukket i bjælkelaget.

Men er enig i, at det nok vil være bedst alligevel at forstærke konstruktionen. Omvendt vil det jo være ufatteligt lettere at lægge nogle nye gulvbrædder, fremfor at skulle fjerne isolering, rør, for så at genopfører det igen.


 

mvh

Nicolai

Er det gamle centralvarmerør er det måske værd at få dem skiftet til nyere PEX ved samme lejlighed alligevel.

Men ja, det er jo et større arbejde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis