Tagrender lovkrav..

Jeg har sommetider grublet lidt over hvorfor det (tror jeg da nok) er et lovkrav med tagrender på nogle huse og på andre er det åbenbart ikke. 

Jeg ved det selvfølgelig er for at lede overflade(tag)vand bort MEN dette er jo fx. ikke muligt eller i hvert fald ikke normalt på huse med stråtag - derfor, får den slags boligejer dispensation eller..? 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det er ikke lovkrav, men bygningerne hahr godt af det.


 

Udklip fra gældende bygningsreglement:

§ 338

Klimaskærmen skal projekteres, udføres og vedligeholdes, så der er tæthed mod indtrængen af regn og smeltevand, og så det på en forsvarlig måde kan løbe af. Tagvand skal via tagrender og/eller tagnedløb afledes til afløb.

Der er ikke lovkrav om tagrender specifik for stråtage, men der er lovkrav om vandafledning til naboejendomme og separation fra kloak.

I landsbyen hvor jeg bor, er mellem 90% og 95% af bygningerne med stråtag. Mange af bygningerne har gennem årene undergået om- og tilbygninger som krævede byggetilladelser, og tagrender var ikke nævnt med et eneste ord.

Derimod er det nævnt at vandet skal afledes på egen grund, eller tilsluttes eksisterende dræn. Tidligere var der ikke kloakeret, og alle havde nedsivningsanlæg.

I 1997 blev der kloakeret, og samtidig blev det besluttet, at alle nye vandafledningsanlæg skulle separeres fra kloakken. Resten fik en tidsfrist til at ændre forholdene til de nye krav.

Teknisk Forvaltning blandede sig ikke i hvordan det blev udført, men pointerede vigtigheden af at forhindre forurening af miljøet. De krav var lette at efterkomme fordi langt hovedparten af ejendommene har store jordstykker med rigelig plads til dræn, faskiner eller udledning til åer og grøfter.

Mit gæt er, at da Frank fik krav om samlebrønd, skyldes det nogenlunde samme forhold sammenholdt med de tiltag der var gjort for at separere regnvand fra kloak.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Orla: 

Bygningsreglementets §338 er klodset formuleret. Vi ved godt hvad der menes, men specifikt at nævne tagrender eller tagnedløb kan give anledning til disputter med en nidkær kommunal skrankepave.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg har godt nok bemærket at flere huse her i byen med stråtag, har en slags "grevning/grøft" af pigsten langs husfacaderne, måske de tjener som en slags afvanding. ?

Ja vi har inden for de sidste år fået separeret så alt regn vand løber til vores lokale bæk. Mht. hvor godt det er for miljøet (og økonomien) er jeg noget tvivlende over for. evt. oliespild, bilvask mv. løber jo lige ud i afløbene ved veje og gader.

Ps. Vi har lige haft en enorm storbrand her i byen, flere længer på et plejehjem brændte ned. Alt slukningsskum og forurenet vand løb direkte i bækken og slog alt liv ihjel. 

Du peger på et overset problem Frank.

Vi fik forholdsvis sent kloakeret. I mange år havde vi septiktank og nedsivningsanlæg. Det betød vi skulle tænke os om hvilke rengøringsmidler og andet der endte i tanken.

Skrappe midler som klorin var selvfølgelig bandlyst, men også andre ikke så indlysende midler var no-go. Varedeklarationerne var mildest talt langt fra fyldestgørende.

Fejltagelser betød stop i septiktanken. Det udløste en dummebøde fra Køster Slamsugning der skulle rydde op.

 - så kunne vi lære det kunne vi.   

Læren sidder stadig dybt i os der husker forholdene, men der er også kommet nye beboere til, og de er ikke alle lige opmærksomme på hvad der ender i åen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg er næsten sikker på at der ikke kræves dispensation fra tagrender ved stråtage trods en klodset formulering i bygningsreglementet.

Både i min og de omkringliggende landsbyer er der etablerede mange stråtage der krævede tilladelser, og bygherrerne er på intet tidspunkt mødt med krav om hverken tagrender eller dispensation for samme.

Samme opfattelse har kommunens tekniske forvaltning åbenbart også siden tilladelser gives uden anmærkninger om dette.

De tækkemænd jeg har talt med er også uforstående om kravet om dispensation.

Formuleringen er stadig klodset, da spørgsmålet er fuldt afklaret i bekendtgørelse af lov om vandløbs formål.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis