Loftlampe lyser konstant - og slukker ikke på kontakten.

Hej! 

Jeg har sat en loftlampe op, der på helt almindeligvis skulle kobles med blå til blå og brun til brun ledning. Efter at have tændt på relæet igen, begyndte den på at lyse. Og den kontakt jeg mener bør tænde og slukke for den, er den på billedet. Kan en ekspert se, om noget skulle være samlet forkert? 

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kontakten indgår i noget ihc eller kiprelæ styring, så det kan man umulig sige ud fra billedet. Det var nok mere interessant med et billede af lampeudtag. 

Du skriver "helt almindelig med blå til brun ledning" Denne kombination er nu ret U-almindelig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg nåede at rette den med blå til brun idet du skrev - da jeg godt kunne se den kunne misforstås. Lampen er lidt af en dræber at sætte op og pille ned, men der er vel ingen anden udvej. Altså selve  loftudtaget er ret standart med N M1 

Billede af et lampeudtag helt magen til. Blå er i N og brun er i M1

Har du prøvet M2 i stedet? Måske er M1 brugt som faseklemme på bagsiden.


Elektronikteknikeren

Lampen skal tilsluttes N og M1 . Det lyder som om du har tjek på det. 

Så skal du se om der er et relæ ude på tavlen der går on/off når du påvirker den tangent på kontakten som du mener hører til lampen. Der må jo være 4 muligheder. Det skal skifte ved et tryk på tangenten foran. 

Eller ved kortvarig forbindelse fra en af ledningerne og ned på den blå som er fælles.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

M2 er lige testet - Nu lyser den slet ikke. Må lige bytte om igen og prøve at se om der foregår noget ude på tavlen så

Nu er den tilbage til, at den lyser konstant igen - Og der er intet der rykker sig ude på relæet. Alt står på ON. Vi prøvede endda at trykke på en anden kontakt tæt på, som (måske) også kunne være den, men uden held. Gad vide om der skal en trikker på?!

Eller ved kortvarig forbindelse fra en af ledningerne og ned på den blå som er fælles.  


Er ikke 100% sikker på hvad du mener Erik? Kunne du overtales til at uddybe det? 

 

Prøv med et billede af tavlen. Relæer der står on vil jo give konstant lys. 

Jeg gætter på det er kiprelæer, og så er der en lille "test" knap på. Den kan bruges til at skifte med. På den måde kan du finde rette relæ, som passer på din lampe. 

På billedet af trykknappen ser jeg at den blå er fælles. Så de andre skal sende 24 volt til hver sit relæ for at det kan skifte. Men det er ikke sandsynlig at alle trykknap funktioner svigter samtidig. Kan du tænde og slukke andre lamper i huset ?

Der sidder sikkert  en strømforsyning og denne kan have en sikring der er sprunget. Så er der ingen 24 v til at skifte relæer med. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I første omgang - her er billede af relæet. Lampen sidder i "Lys 4"

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis