Behandling af bænk med Europæisk Ege træ

Grundet prisen på Teak, så er jeg kommet frem til at min bænk skal renoveres med Europæisk eg..

Men for at få den til at holde længere, hvad skal den behandles med?

Den kommer til at stå ude hele året, under et ege træ og en Syren, i en del af have med skygge.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg bruger linolie udendørs fra skovgaard/frydenberg som grunder og derefter, 2 gange osmo 425 eg, holder 3-4år

God arbejdslyst

Jeg tør næsten ikke skrive det, men Rentolin holder godt på eg. Bemærk at Rentolin kun må bruges udendørs.

Linolieprodukter giver kun mening på nåletræ. Linolie trænger ikke tilstrækkelig ned i porene og hærder på hårdttræ som eg. 

Kinesisk olie som tilsætning til linolie har muligvis en effekt da olien er alkalifast, hvilket har betydning i forbindelse med nedbør visse steder i landet.

Under alle omstændighder vil jeg anbefale træbænke rengøres og efterbehandles med olie hvert år. En vedligeholdt bænt tager ikke mange øjeblikke at gøre forårsklar.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Renos => tak for svar.. skal det forståes at der skal behandles med din "opskrift" hvert 3-4 år også holder det, så længe man gør det?

Rantzau => Selvom den skal stå uden hele året, så tænker jeg at smide en pressing om, for at tage det været nedfald og have vand stående i længere tid.

Vil osmo 425 kunne være fin også som UV beskyttelse som afsluttede oven på rentolin?

Hverken rentolin eller rene linolieprodukter har UV spærre. Presenninger beskytter bedst mod UV stråler men husk udluftning så der ikke opstår stående fugt.

Uden yderligere beskyttelse vil eg får en sølvgrå overflade som smitter af. Det betyder intet på udvendige gulve og vægge, men fruen bliver nok ikke begejstret når den fine sommerkjole misfarves af bænken. 

På hårdttræ som eg udendørs, er det bedst at koncentrer sig om overfladen. Undgå jordkontakt og sikre dig at træet kan tørre, vil sikre eg længere levetid end både dig og mig.

Rentolin binder overfladen så afsmitning minimeres. Rentolin efterlader overfladen meget vandafvisende, men det holder sjældent mere end et år. 

Det gør andre transparente olieprodukter heller ikke.

Mig bekendt er linolie ikke foreneligt med andre olieprodukter, da linolie hærder på træets cellevægge ved hjælp af luftens ilt og ikke fordampning af opløsningsmidlerne som Rentolin.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Tror mig, linolien fra s/f trænger ind i egetræ, glemte at skrive du kun må bruge korn 120, det gælder både for linolien og osmo. Bruger det både på vinduer og døre af egetræ, bænke og pagode, og det er  så smukt.

Det kan godt holde længere, men så begynder det at falme, det synes jeg ikke om.

Vælger du osmo, så køb den her, der er nærmest halv pris:

https://www.adelsberger-holz.com/osmo/" target="_blank" rel="nofollow">https://www.adelsberger-holz.com/osmo/

Se her en dygtig mand, som bruger osmo:

https://www.youtube.com/watch?v=T0LMXj_VUms&frags=pl%2Cwn

For gud skyld, lad være at bruge rentolin, det har gjort så mange dansker syge og der er flere hjem der er blevet ubeboelig at det giftige stads.

God arbejdslyst

Jeg undrer mig lidt når jeg hører om, at overfladebehandling af træ altid skal foregå med olie af en eller anden slags!

Hvad er der i vejen med en god gammeldags skibslak til et sådant projekt.

Rentzau => jordkontakt er minimal, da stellet er metal, som jeg har fået sandblæst og larkeret, så det er kun dem man sidder på, samt ryg der er Eg.

Så en pressening vil der kunne lave luft gennemstrømning nemt.

Renos => Kan ikke finde 425, det nærmest er 420 (farveløs)
den koster 950kr for 2,5L hos gulogfliseexperten.dk
Hos Adelseberg koster den 66,48+20,4€ (ca 650kr), så der er 300kr sparet.

Orla => Bruger skibslak til rigtig meget, dog ikke brugt det til udendørsmøbler (endnu), men måske skal det overvejes?

Er ikke så velinformeret omkring Eg, især ikke udendørs og der hvor jeg får træet fra kan/vil ikke rådgive vedr. behandling, da det er en smags sag og der er mange holdninger, så de forhandler kun træet.


Miljø- og Fødevareministeriet har skrevet en del om Rentolin. Rentolin blev i perioden 1978 til 1998 markedsført til indendørs brug selv om det kun var tilladt til udendørs brug.

Efter mange klager om bivirkninger blev Rentolin undersøgt på arbejdsmedicinske klinikker, som fandt opløsningsmidlet kunne give akutte forgiftninger. Derfor blev det indskærpet at markedsføringen omgående blev rettet.

Rentolin er stadig her i 2018 kun tilladt til udendørs brug. Der er det til gengæld fuldt lovlig, og sælges stadig til private.

Angående lak: Skibslak forsegler de UV dæmpende midler bedre, så blegning udsættes betragtelig i forhold til olie.

Tonkin lak som jeg har gode erfaringer med, holder helt fantastisk på hårdttræ som eg udendørs. Lakken er tyndtflydende og er godt 48 timer om at tørre ved ca. 20 grader..

Derfor er det nødvendigt at lakerer tyndt flere gange for at forhindre løbere.

Tonkin lak binder også godt på metal.

Tonkin lak bruges stadig i stor udstrækning af den franske flåde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvad med at lade være med at give det noget som helst? Spar de penge og brug istedet en 10’er hvert år på en gang algerens

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis