Behandling af bænk med Europæisk Ege træ

Grundet prisen på Teak, så er jeg kommet frem til at min bænk skal renoveres med Europæisk eg..

Men for at få den til at holde længere, hvad skal den behandles med?

Den kommer til at stå ude hele året, under et ege træ og en Syren, i en del af have med skygge.

Grundet prisen på Teak, så er jeg kommet frem til... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

voks

Jeg tænker også skibslak... det virker på et skibsdæk lavet af egeplanker, så kunne det vel også virke på en havebænk   
Jeg ville nok lade træet stå ubehandlet, fordi det får en flot stålgrå overflade med tiden, som mange efterligner til "antikviteter".
Ja træet nedbrydes, men det er nu naturens gang, og her er jordkontakt den aller største "forbryder" man kan udsætte træ for...man kan jo spørge sig selv om 10-15 år ikke er en OK levetid på en bænk  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ved nærmere eftertanke mener jeg Orlas forslag om skibslak nok giver det bedste resultat. Jeg anbefaler Tonkin lak, for den jeg har gode erfaringer med.

Råt træ suger vand. Selv med den varme og tørre sommer vi i år har haft, ligger der stadig morgendug på havemøblerne som ikke bare kan tørres af. Det er en blandet fornøjelse så tidlig på morgenen at få buksevand.

Emnet linolie og eg har været debatteret længe, hvor de foreløbelige resultater jeg har kendskab til ikke anbefaler transparent linolie på eg til udendørs brug som bænke.

Det er ikke korrekt at linolie trænger ned i egetræ. Groft sagt er molekylerne er for store. Koldpresset linolie har mindre molekyler, hvor Kinesisk olie har de mindste. Derfor skrev jeg udtrykkeligt at Kinesisk olie muligvis kunne anvendes.

Algerens på ubehandlet egetræ er risikabelt. Algerens indeholder kemikalier der kan gå i forbindelse med de ubestemmelige partikler luft og regn fører med sig. Den ukendte kemiske blanding vil med stor sandsynlighed farve ubehandlet eg sort.

Tak for svar alle.. kan læse der er mange måder at behandle eller helt undlade det..

Umiddelbart er det skibslak der trækker mest, primært grundet jeg bruger det selv til andet.. så det er noget jeg har hjemme.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis