Udgravning langs sokkel nedstyrtning

Kære LDS

Jeg skal grave ud til gulvvarme i min garage :-)

Hvor dybt kan jeg grave? - tænker på at undgå at væggen vælter ned.

Garagen er bygget med dobbelt murede mure og er på 10 X 3 meter, ovenpå er massivt betondæk på 20 cm armeret med jern. Sådan byggede man i 60'erne :-)

Sokkel går 90 cm ned.

Jeg vil gerne grave 70 cm og om muligt længere. Der graves så dybt idet endelig gulv til loft højde øges med 30 cm og loftet isoleres med 10 cm i garagen.

Har hørt man kan grave til lige over underkant af sokkel, men vil gerne høre Jeres erfaring


pft


Svend

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej, du kan fint grave ned til underkant sokkel!  Men du må ikke undergrave den.


/K

he he, ja lyder næsten sådan - desværre bil må ud på gaden. Garage bliver ekstra børne-værelse.

Andre bud angående grave dybde? eller er til sokkel underkandt fast praksis?

Tænk over dette:

Man må egentlig ikke etablere gulv under terrænniveau (gulvet skal faktisk være 15 cm over terrænniveau)! 

Når du sænker gulvet, får du et stykke væg der er som en kældervæg under sokkelpap, og dermed risiko for opstigende fugt o.l.

Jeg mener ikke det er klogt at grave til underkant sokkel (i hvert fald ikke overalt på en gang), da der jo er et jordtryk udefra at tage hensyn til.

Hvad har du søgt byggetilladelse efter, og hvad siger den?

Grunden falder, så ved gavlen i den ene ende vil jeg ende i tærren niveau.

Er anmeldt for over 4 uger siden, men intet hørt.

Tak for sparing, men håber tråden kan køre videre i den oprindelige mening omkring gravning langs sokkel og dybde.

Jeg har søgt google og LDS, og fandt igen tråd hvor emnet blev bredt diskuteret.

Annonce

Når du regner bæreevnen på et fundament, indgår der en faktor der kaldes óverlejringstryk´. Det er vægten af den jord der ligger ved siden af fundamentet, som er med til at stabilisere de brudfigurer der sker i jorden. Når du graver ud langs fundamentet, reduceres dette overlejringstryk og bæreevnen af fundamentet reduceres.

Er dit hus funderet på ler, så er overlejringstrykkets bidrag til bæreevnen kun op mod 10%, og derfor går det for det meste godt! Derfor er det alm. praksis ved kohæsionsholdige jordlag, at der kan udgraves helt ned til fundamentets underkant - men aldrig under! 

Er dit hus derimod funderet på sand, så er overlejringstrykket op mod 80% af din bæreevne, og så skal man altså være lidt årvågen omkring hvad man laver, men det er næppe nogen god ide ukritisk at banke sit betongulv op og begynde at fjerne jord, uden at der laves afstivning af jordmasserne!


 Certificeret Statiker

tak for Jeres svar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis