Multicutter klinge

Jeg har en multicutter fra Bosch, som benytter det her fantastiske starlock system.

Den skærer uden problemer i træ, men jeg har lidt problemer med at finde den rette klinge til metal. Jeg har prøvet med en af deres "træ og metal" klinger, som blev anbefalet i det lokale byggemarked. Den døde efter at have skåret 1/4 del ind i et jernrør... 

Tilbage i byggemarkedet fik jeg med beklagelse at vide at jeg var blevet misinformeret, og blev i stedet anbefalet en diamand klinge (skulle kun betale differencen på de 2 klinger). Nu sidder jeg så og læser om deres diamand klinger, og der står at de er til fliser?? Er den også brugbar til metal? Eller er jeg endnu engang blevet misinformeret? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hejsa

Jeg ville bruge min cutter til at skære ' kraven' af en bolt, for at få en top længere ind og bedre bid. Brugte også begge slags - men min erfaring er det dur den ikke til. Godt en stålbolt, men til jern skal der bare en længere savebevægelse til. Købte i stedet en trykluft minisliber, da pladsen ikke var til en 5". Mit råd, brug nedstryger eller vinkelsliber på jern/ stål, plast, alu mv. kan den bedre magte.

Vh. Carsten


 

Det hjælper at skrue ned for omdrejningerne på maskinen, så køre klingerne ikke varme.

Og brug gerne, noget skærepasta eller skæreolie, det forlænger også levetiden på klingen)

(har kun erfaring med klinger fra Fein, synes deres metalklinger "med tænder" fungere ok)


Vi prøver igen, i morgen --

Problemet med den der døde var, at tænderne knækkede af næsten med det samme.. har ikke brugt diamant klingen endnu, da jeg ikke er sikker på om den er rigtig til opgaven.

En Fein er nok en tand bedre, som diverse fra Harald, biltema mv. Brugte min til lidt kobber og pexrør, det klarer den ok. Vil da lige prøve med lidt skæreolie ved lejlighed. Tak for tippet.

Brug de tynde vinkelsliber skiver til vandrør, og undgå klemning eller endnu bedre rørskærer.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis