Brænde Vs briketter

Ja sagen er den, jeg har et par poser briketter. Havde gået med tanken om at gå over til briketter istedet for alm.brænde.

Muligvis det er mig det er galt med, men jeg synes ikke rigtig, at nå jeg fyrre op med briketterne. Så er det en svag varme der kommer i forhold til alm. Brænde.  Så skal der bruges flere briketter, så er idéen jo ikke så smart mere. 


Hvad er jeres forhold til at brugen af briketter? Har i nogle gode råd jeg kan tage med på vejen. 

Mvh. TurboTorben.



96 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har fyret med briketter i mange år, i to forskellige brændeovne, og de begge brænder på fuld knald med massere af varme. Eneste minus ved briketter er, at de sviner lidt mere end alm. Brænde. 

Briketter kan oftest købes til billige penge, og skal ikke først kløves og tørres, så se på det sådan    De brænder ikke ligesom bøg og ask, men du slipper for meget arbejde!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

har i flere år fyret med briketter, fordelene er der mange af, de er nemme at stable, fylder mindre, lette at slæbe ind i huset, de er indpakket og indeholder meget lidt vand.

ulemper er man ved ikke rigtig hvad man får, nogen af dem smuldre meget nemt, og nogen gange ender man med poser hvor det hele går fra hinanden, hvis poserne er utætte og der falder vand på dem, så udvider de sig og falder helt fra hinanden og det er noget værre svineri. 

jeg synes begge dele brænder lige godt..

I år køber jeg brænde, de sidste mange år har man kunne få 8 poser for 100 kr, de tilbud har jeg ikke kunne finde i år, men maks 5 pakker for 100 kr. Så jeg hopper på 2 bure med ask

Træbriketter er sindsyge dyre i år (grundet råvaremangel siger producenterne). Brændetårne er heller ikke nogen billig løsning i år. 

Nogen brændeovne er bedst til briketter, andre bedst til skovbrænde. Gl. salamander, tasso etc. kedler dur ikke til briketter.

Der er mest effektiv brændværdi i knastørre briketter end i skovbrænde der normalt indeholder 15-20% vand.  

Ps. De lyse RUF briketter plejer at være af god kvalitet. 

Jeg er begyndt primær at bruge briketter, og synes det fungere rigtig godt.

Frank, du skriver at de er blevet dyre i år. Er denne pris så i den højere ende end normalt?

Pris ved 1 palle afhentet: 1860 kr. inkl. moms.

Træbriketter koster mere i år, bl.a. Nedbrændte en af de store fabrikker i Polen tidligere på året. Ligesom sidste vinter var ret slem, især omkring Polen, hvilket også har haft en negativ indflydelse på leverancer og pris. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Skal der ikke hældes mange briketter igennem ovnen hvis vi siger huset er på 150 m2 og man holder en grundvarme på 18" fra fjernvarme og starter fyring om morgenen ved 7:30 og så til 22 om aftenen så kan det hurtig blive dyrere end med brænde 

Vil du uddybe hvordan det bliver dyrere?

jetdirect skrev den 30-08-2018 08:09:23

Skal der ikke hældes mange briketter igennem ovnen hvis vi siger huset er på 150 m2 og man holder en grundvarme på 18" fra fjernvarme og starter fyring om morgenen ved 7:30 og så til 22 om aftenen så kan det hurtig blive dyrere end med brænde 

 enig med TLA, hvordan bliver det dyrere, træt er træ uanset hvad form det har. briketter indeholder mindre vand end brænde, så umiddelbart burde ryger mindre mængde træ igennem

TLA skrev den 30-08-2018 07:41:58

Jeg er begyndt primær at bruge briketter, og synes det fungere rigtig godt.

Frank, du skriver at de er blevet dyre i år. Er denne pris så i den højere ende end normalt?

Pris ved 1 palle afhentet: 1860 kr. inkl. moms.

 Det er ikke dyrt(hvis man skal købe dem i paller leveret), men heller ikke så billigt som hvis man selv hentede i div butikker på tilbud, de sidste 3 år har der kørt 8 pakker for 100 kr i de fleste større byggemarked, dvs 96/8=12x100= 1200 kr..

Ser lige der står afhentet, så er det ikke billigt, Jem&fix har 1 palle leveret til 1899 kr.

nu for vores vedkommende som jeg skrev foroven vi starter med og tænde op kl 7:30 og holder gang i ovnen frem til 22 om aftenen og det er med løv træ. 1.8 rm ovntørret træ varer her 59 dage (1 januar- 1marts 2018) minus 4 dage hvor vi ikke var hjemme  

de 59 dage er baseret på fyring fra morgen til aften og en temperatur på 23-24"


Der er yderligere 86 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis