Brænde Vs briketter

Ja sagen er den, jeg har et par poser briketter. Havde gået med tanken om at gå over til briketter istedet for alm.brænde.

Muligvis det er mig det er galt med, men jeg synes ikke rigtig, at nå jeg fyrre op med briketterne. Så er det en svag varme der kommer i forhold til alm. Brænde.  Så skal der bruges flere briketter, så er idéen jo ikke så smart mere. 


Hvad er jeres forhold til at brugen af briketter? Har i nogle gode råd jeg kan tage med på vejen. 

Mvh. TurboTorben.



Ja sagen er den, jeg har et par poser briketter.... Vis hele indlægget
96 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Da jeg startede med briketter købt jeg i jem&fix, og synes ikke kvaliteten var særlig god. Så måske derfor de er billigere?


Jeg må på udkig efter nogle der er billigere. Xlbyg har også tilbud pt. men der koster RUF 2100kr pr. palle.


jetdirect skrev den 30-08-2018 08:38:33

nu for vores vedkommende som jeg skrev foroven vi starter med og tænde op kl 7:30 og holder gang i ovnen frem til 22 om aftenen og det er med løv træ. 1.8 rm ovntørret træ varer her 59 dage (1 januar- 1marts 2018) minus 4 dage hvor vi ikke var hjemme  

de 59 dage er baseret på fyring fra morgen til aften og en temperatur på 23-24"


 Så bruger I i snit 18 kg ovntørret brænde om dagen. Sådan løseligt regnet, vil jeg tro I ville kunne klare den samme opvarmning med omkring 12-14 kg gode briketter. Så energi-økonomisk lander I nok på det samme beløb.  

Sakset. Den teoretiske effektive brændværdi i en palle briketter på 960 kilo med 6% vandindhold er 4674 kWh*. Imidlertid udnytter en standard-brændeovn ikke energien 100%, idet en del af energien uundgåeligt vil forsvinde op gennem skorstenen. Udnyttelsesgraden afhænger meget af brugsmønsteret og brændeovnens data, men nyere brændeovne som følger Dansk Standard (DS), Tysk Standard (DIN), svanemærket m.fl., skal have en virkningsgrad på minimum 70-75%. I beregningen antager vi, at brændeovnen udnytter brændslet 70%.
En palle briketetter, som omtalt, vil dermed give et effektivt varmebidrag på 3272 kWh. En sådan palle sælges på Fyrogspar d. 1. juli 2008, til 1870 kr. inklusive levering, svarende til en kWh-pris på 57 øre. Ved køb af 2 paller træbriketter er der rabat, og kWh-prisen falder til 54 øre.
Den teoretiske effektive brændværdi i en palle savet og kløvet brænde i ask, eg eller bøg er ca. 4253 kWh*. Ved en virkningsgrad på 70% giver en sådan palle et varmebidrag på 2977 kWh. En sådan palle sælges på Fyrogspar d. 1. juli 2008, til 1818 kr. inklusive levering, svarende til en kWh-pris på 61 øre. Ved køb af 2 paller brænde er der rabat, og kWh-prisen falder til 58 øre.
Gennemfører vi regnestykket for træpiller, vil vi ligeledes have en brændværdi på 4674 kWh for en palle med 960 kilo piller. Pillefyringsanlæg har normalt en meget høj virkningsgrad, ofte 90% eller bedre. Ved 90% vil varmebidraget i en palle træpiller som ovennævnte være 4207 kWh. En sådan palle sælges på Fyrogspar d. 1. juli 2008, til 2178 kr. inklusive levering, svarende til en kWh-pris på 52 øre. Ved køb af 2 paller træpiller er der rabat, og kWh-prisen falder til 49 øre.

Taget fra fyrogspars hjemmeside:

Sammenligning mellem træbriketter og brænde

Vi ser, at pallen med træbriketter indeholder væsentlig mere energi end palletårnet med brænde, men da træbriketterne også var dyrere, skal der først kompenseres for prisforskellen, før der kan foretages en reel sammenligning. Det gør vi ved at dividere med faktoren X/100+1, hvor X er træbriketternes procentvise mérpris. Korrigerer man således energiindholdet, får man en brændværdi på 4414 kWh, hvis man køber træbriketter for samme beløb som prisen på brændet, som kun bibragte os 4253 kWh. Du får altså teoretisk set 4% mere brændværdi for pengene, hvis du køber lyse standard-træbriketter frem for savet, kløvet og stablet brænde.

som andre har skrevet træbriketter, giver en anelse mere varme for pengene, ulempen kan så være at man aldrig rigtig ved hvad man får, (medmindre man køber en pose og kører hjem og tester dem også køber resten bagefter)

jeg havde for 2 år siden købt briketter, 2 forskellige steder, ca. 3000 kg ialt. poserne var ikke helt ens, men briketterne lignede hinanden til forveksling, forskellen kom først når de skulle brændes af.

Type1:  den ene type brændte let og faldt hurtigt fra hinanden i ovnen, brændte med godt bål, og skulle også fylde nye briketter på oftere.

Type 2: den anden blev i et stykke næsten hele forbrændingen, og den lavede meget mere aske end den anden, samt mere ildelugtende røg op til 10 min efter der var kommet nye briketter ind, uanset hvor meget luft den fik og hvor mange jeg lagde ind af gangen. den holdte så et lidt mindre bål i længere tid, dvs skulle fylde fylde på færre gange, men=mindre varme= mere ukomplet forbrænding. 

Er sikker på type 1 generelt giver mest varme, men samtidig gør stuen utrolig varm, fordi man jo nok ligger en ekstra briket ind, så man ikke skal over hver 30 min og fylde på.

type 2 holdte nok ovnen igang længere tid, men er sikkert også mere belastende for naboerne, og giver generelt lidt dårligere økonomi..

Det var mine erfaringer.. alle andre briketter end lige de lyse, har jeg dårlige erfaringer med, især sedi briketter, der skal man virkelig hade sine naboer ....



Annonce

De absolut bedste træbriketter jeg har prøvet er de såkaldte Pini Kay Over Night, de er extremt hårdt pressede med hul i midten, de brænder betydeligt længere sammenlignet med almindelige træbriketter. Men temmelig dyre i pris.

Halvdelen af sidste vinter brugte vi RUF træbriketter, og de fungerede godt sammenlignet med dem jeg købte i jem&fix. 

Xlbyg har pini-kay til 2400kr for 1 palle.

Frank Chr. skrev den 30-08-2018 10:34:28

De absolut bedste træbriketter jeg har prøvet er de såkaldte Pini Kay Over Night, de er extremt hårdt pressede med hul i midten, de brænder betydeligt længere sammenlignet med almindelige træbriketter. Men temmelig dyre i pris.

 ja brænder længe, men er problemet så ikke at forbrændingen ikke bliver så komplet og de derfor lugter/ryger lidt udenfor??

TLA skrev den 30-08-2018 10:39:20

Halvdelen af sidste vinter brugte vi RUF træbriketter, og de fungerede godt sammenlignet med dem jeg købte i jem&fix. 

Xlbyg har pini-kay til 2400kr for 1 palle.

 Det kan godt være jeg bare har været uheldig, dog var det ikke fra jemogfix jeg fik de dårlige briketter fra forrige år fra, og jeg tror ikke man skal gå så meget efter butikken, jeg har set både gode og dårlige briketter alle steder, og flere gange forskellige kvalitet i samme butik, som de bare har bestilt hjem på forskellige tidspunkter, så det kan godt være de har den gode kvalitet den ene dag og en dårlig den næste. jeg fandt barlinek briketter(som er ganske glimrende) i jemogfix på tilbud for et par år siden..

Pizzabager skrev den 30-08-2018 10:43:35

 ja brænder længe, men er problemet så ikke at forbrændingen ikke bliver så komplet og de derfor lugter/ryger lidt udenfor??

 Nej, det er jo kun et spørgsmål om korrekt tilførelse af forbrændingsluft. De brænder længere, til gengæld giver de ikke så hurtig varme i starten som de lyse briketter. Lidt ligesom let nåletræ vs tung løvtræ. 

Der er yderligere 76 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis