Søge om tilladelse til at bygge et træhus til helårsbeboelse.

Hej

Jeg skal søge om byggetilladelse til at  bygge et hus af træ.Først tænkte jeg på at bygge et hus til sommerbeboelse,så læste jeg at det skal være 5 m. fra skellet,og at et hus til helårsbeboelse kun skal være 2,5 m. fra skellet,og besluttede mig til at jeg vil bygge et træhus til helårsbeboelse.

Er der nogen der ved,hvor jeg kan læse mig til hvad jeg skal sikre mig ,for at få tilladelse til at opføre et helårsbeboelseshus ? F.ex. om der er nogle regler om hvor tykt et lag stenuld der skal være i væggene osv.

M.v.h  Petersen P.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Du skal læse i bygningsreglementet jeg tror det nu er BR18 der gælder. Jeg vil anbefale at du får en arkitekt eller bygnings konstruktør til at tegne huset så du få alle spørgsmål korrekt besvaret.

Men for lige at tage isolerings kravene først. Det fremgår ikke af BR hvor tyk isolering skal være. Men der er krav til den samlede udledning af varme. Så der er noget beregning i det da døre, vinduer, og vægges isolerings evne skal regnes sammen. Der er samme krav til isolering om det er helårs eller sommerhuse. 

Afstand til skel: Det er faktisk ikke dig / anvendelse af dit hus der afgør om du må bygge 2,5 m eller 5 m fra skel. Det fremgår af lokalplanen hvis området er udlagt til sommerhus område, så er afstandskrav de 5 m. Det er jo naboerne der tages hensyn til, og der er kravene større i sommerhusområder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du allerede har grunden, er det lokalplanen der dikterer om anvendelsen er helårs eller sommerhus, eller flex. Det kan du ikke selv bestemme.

I praksis skal du regne med at der skal isoleres flere hundrede mm. i vægge og noget der ligner en halv meter på loft med konventionel rockwool o.lign, men det kommer helt an på materialevalg og om der er energiproduktion i boligen mv.

Dagens byggeri har dog generelt en tendens til tykke mure grundet isoleringskravene.


Elektronikteknikeren

Træ ydervægge må kunne blive tyndere end murede vægge. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jo helt sikkert.


Elektronikteknikeren

Tak for tipsene, Jeg har dog ikke råd til at få en arkitekt til at tegne det.Jeg ønsker at bygge et lille rektangulært hus med kun to rum,det må være muligt at spare arkitekten væk.

Jeg forstår at det er et større regnestykke at finde ud af om det holder godt nok på varmen,men der må være nogen der har lagt et på nettet der er godt nok til at opnå byggetilladelse og så modificere længde og bredde på huset men ellers overholde de andre mål med tykkelsen af  stenuld under gulvet og over loftet osv. eller der må være nogen der har lavet en liste over nogle tommelfingerregler man skal overholde for at få byggetilladelse.

M.v.h Petersen

Annonce

Rent energimæssigt skal du have udført en energirammeberegning før du søger om byggetilladelse, og den er specifik for det aktuelle hus, så lad være med at tro du kan finde noget som du kan tilpasse på nettet.

Når du er færdig, skal du have fat i en energikonsulent, som skal godkende, at du har bygget det byggeri du har fået byggetilladelse til (som angivet i din energiramme).

Det handler ikke bare om isoleringstykkelser, men også om solindfald, opvarmningsform, ventilation m.m. og i dag er der ofte behov for solceller for at få energirammen til at hænge sammen.

Det lyder som om at du har meget forstand på det her,så du ved måske også hvor meget jeg skal betale for at få en energikonsulent til at  godkende, at jeg har bygget det byggeri jeg har fået byggetilladelse til (som angivet i min energiramme).

M.v.h Petersen

Hej Petersen

Du kan se rockwool vejledende isoleringstykkelser her:

https://www.rockwool.dk/vaerd-at-vide/bygningsreglement/minimumstykkelser-for-isolering/

Det er et godt udgangspunkt, bemærk der er forskel på helårs og sommerhus. Det gælder i øvrigt også krav til opvarmning, vinduer og ventilation.

 Andre ting som har indflydelse er vinduer kvalitet og energiklasse, opvarmningsform, ekstra tiltag som solceller, jordvarme etc.

Ofte får du byggetilladelsen uden at fremsende dokumentation for energikrav overholdes, men det skal efterfølgende dokumenteres ved beregning før ibrugtagning. Energiberegning udføres af professionelle for en overkommelig pris


Mvh Simon
Bygningsingeniør

Det afhænger af hvor meget han skal rådgive dig ved energirammeberegningen men regn med minimum 4 timer til energirammen a 750,- kr + moms.

Senere kommer energimærkningen som skal være en anden (beskikket) energikonsulent, og her skal du nok afsætte ca 3.500,- kr. excl. moms.

Jeg vil anbefale at du allierer dig med en arkitekt til tegnearbejdet/ansøgningsarbejdet.

Hej Simon

Jeg vil lige tillade mig at rette dig her:

Energikonsulenten skal/må kun kontrollere at energirammen som der er givet byggetilladelse efter er overholdt.

Han må faktisk ikke rette i energirammen, men skal sende den tilbage til husejeren, for at få den tilrettet til faktiske forhold, hvis den ikke passer med det udførte.


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis